opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Preludia i fugi Bacha w wybornym wykonaniu Christine Schornsheim

 

Christine Schornsheim wybrała do tego nagrania klawesyn zbudowany w roku 1624 przez Johannesa Ruckersa z Antwerpii. Instrument ten aktualnie znajduje się w posiadaniu Musée d’Unterlinden w Colmar we francuskiej Alzacji, czyli na terenie XIII-wiecznego budynku byłego klasztoru sióstr dominikanek. Surowe wnętrze sali, w której dokonano rejestracji (w maju 2010 r. oraz w kwietniu 2011 r.), ma doskonałą akustykę: nie ma pogłosu, a dźwięk jest klarowny. Wydaje się więc, iż sala ta jest niewielka, przynajmniej wskazuje na to również bliskie rozmieszczenie mikrofonów. Na marginesie warto pamiętać, że w podobnych warunkach nagrywał przez laty wybitny klawesynista Scott Ross.

Instrument pod palcami Christine Schornsheim ma na omawianej płycie piękne, szlachetne brzmienie, a grę solistki cechuje śpiewność, elegancja, przejrzystość, zaangażowanie emocjonalne, głębia wyrazu i dopracowanie detali. Nawet jeśli czasem popada ona w manierę, jej frazowanie wydaje się naturalne i bezpretensjonalne, wznosząc tę interpretację na wyżyny artystycznego kunsztu. Ponadto Schornsheim wykorzystuje możliwości zmiany barwy i natężenia dźwięku przez użycie różnych rejestrów, co przynosi bardzo ciekawe efekty brzmieniowe. Dla przykładu, w ośmiostopowym rejestrze lutniowym interpretuje Preludium d-moll BWV 851, Preludium H-dur BWV 868 oraz Preludium Es-dur BWV 876. W Preludium h-moll BWV 869 natomiast łączy ośmiostopowy rejestr lutniowy (dolny manuał, partia lewej ręki) z rejestrem ośmiostopowym (górna klawiatura, partia prawej ręki). Z kolei w Preludium Fis-dur BWV 858 partia lewej ręki wykonywana jest w rejestrze ośmiostopowym górnego manuału o oktawę wyżej, podczas gdy prawa ręka gra na dolnej klawiaturze w rejestrze czterostopowym. Częstotliwość dźwięku a’ wynosi 392 Hz.

Do albumu, pięknie wydanego zresztą, dołączono książeczkę z komentarzem i biogramem artystki, tekstami o cyklu Das Wohltemperierte Klavier i klawesynie Ruckersa, oraz ilustracjami prezentującymi między innymi ów wyjątkowy instrument. Wszystko to w dwóch językach: po niemiecku i angielsku. Czteropłytowy box, „spełnienie marzeń”, jak pisze o nim Christine Schornsheim, polecam wszystkim melomanom! 

                                                                               Maciej Chiżyński (Res Musica)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART