GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChopin naszym partnerem
Strona 2 z 3
Przyznać też trzeba, że akustyka miejsca nie służyła też Isabelle Faust z innego powodu. Jej zabytkowy instrument, XVIII-wieczny stradivarius brzmiał dosyć ostro i mało śpiewnie, jak na tej klasy wykonanie. Szkoda, że w drukowanej książce programowej Festiwalu sprzedawanej po 20 zł, nie znalazła się żadna adnotacja na temat tych a także innych skrzypiec, altówek itp. instrumentów znajdujących się w rękach równie znakomitych solistów, jak np. Dora Schwarzberg. We wspomnianym już wieczorze na Zamku z muzyką Schumanna najciekawsze okazały się drobne utwory w formie „małych fug” na fortepian solo, gdzie Andreas Staier dał popis swojej artystycznej subtelności i skupienia. Dyskusyjnym „zabytkiem” literatury skrzypcowej okazała się natomiast transkrypcja wielkiej Chaconne J. S. Bacha na skrzypce i fortepian – projekt odbierający bachowskiemu arcydziełu część blasku.
Zabiegi dokonywane na dziełach Bacha czy Chopina nie zawsze muszą razić. Na Festiwalu mogliśmy wysłuchać także prób całkiem udanych, że przywołamy transkrypcje na smyczki dokonane przez Pawła Mykietyna i Wima ten Have, do których materiałem były bachowski Ricercare z Musicalisches Opfer i chopinowska Fuga a-moll, a także zagrane na bis przez Dmitri Alexeeva fortepianowe transkrypcje pieśni Chopina Pielgrzym i Hulanka. W jednym z wieczorów wystąpił też wybitny specjalista od fortepianowych transkrypcji Cyprien Katsaris, na innym zaś doskonały interpretator argentyńskich tang Alejandro Petrasso, który dwa utwory tego typu wykonał nawet w duecie z niezawodną jak zawsze Marthą Argerich. Do listy transkrypcji jak najbardziej popisowych zaliczyć trzeba też zagraną na bis przez Daniiła Trifonowa hiper-wirtuozowską fantazję na temat Walca Johanna Straussa z operetki Zemsta nietoperza. Tego typu prezentacje, choć traktować je trzeba jako wydarzenia o lżejszym charakterze, szalenie wzbogacają program Festiwalu, podnoszą wskaźnik optymizmu u publiczności i są podstawą tworzenia się legendy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |