Przegląd nowości

Fortepian Kiepury

Opublikowano: środa, 22, sierpień 2012 12:20

Pewnego majowego popołudnia przeglądałem zaproponowany przez organizatorów nowy program tegorocznego Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Wśród licznych imprez i koncertów ku mojemu zaskoczeniu nie znalazłem ani jednego koncertu zaplanowanego w miejscu które uważam, że jest magiczne – w Patrii. Pomyślałem, że to wielka szkoda dla Festiwalu i tego miejsca. No cóż być może organizatorzy mieli inny zamysł. Pamiętałem z jakim powodzeniem cieszył się ubiegłoroczny koncert zorganizowany przez Uzdrowisko. Zadzwoniłem do kilku artystów i spytałem czy przyjmą moje zaproszenie, jeśli uda mi się zorganizować koncert właśnie tam. Artyści wrazili zgodę. Zapytałem wówczas Prezesa Uzdrowiska czy i on akceptuje mój pomysł. Okazało się, że tak, a nawet świetnie się składa bo zaplanowana jest w Patrii wyjątkowa wystawa i koncert może być świetnym dopełnieniem.

Fortepian Kiepury 1

Dwa elementy mojej układanki są, pozostaje trzeci – instrument. Oczywiście nie ma dziś problemu, żeby takowy znaleźć i przywieźć. Mnie jednak zainteresował fortepian stojący w sali jadalnej Patrii. Pomyślałem – to by dopiero była atrakcja, gdyby on zagrał, tym bardziej, że widnieją na nim dwie ciekawe tabliczki. Jedna, która mówi, że przed laty grał na nim i przy nim śpiewał Jan Kiepura i pewnie Marta Eggerth, a na drugiej jest informacja, że w roku 1955 przygotowywał się do Konkursu Chopinowskiego wybitny pianista polski Adam Harasiewicz, notabene zwycięzca tego konkursu.

Fortepian Kiepury 2

Po kilku moich niefachowych oględzinach fortepianu i próbie gry na nim, oceniłem, że ma piękny dźwięk i trzyma tzw. „strój” wymaga jednak ręki i oceny fachowca. Zadzwoniłem do kilku stroicieli z okolicy – niestety byli zajęci. Wreszcie udało mi się namówić na oględziny wybitnego fachowca, eksperta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pana Mariana Twardego z Tarnowa.

 


 

Po długiej rozmowie i mojej namowie na oględziny przesłałem pierwsze zdjęcia instrumentu. Otrzymałem odpowiedź, że jest to dobrej marki wiedeński instrument, znanej już od XVIII wieku i utytułowanej licznymi nagrodami, firmy J. M. Schweigofer.

Fortepian Kiepury 4

Instrument sądząc po numerach wyprodukowany został prawdopodobnie w latach 1897-1903. Pierwsze notatki pisane ołówkiem wewnątrz instrumentu natomiast pochodzą z roku 1907 od polskiego stroiciela Eugeniusza Szklarskiego ze Lwowa. Ostatni wpis stroiciela Jana Kimli z Karkowa to rok 1992. Ciekawostką są również pozostałe zapisy o jego historii i strojeniu m.in. wzmianka Pana Szklarskiego pochodząca z 28 stycznia 1948 roku w której napisał zdanie „naprawiał po inwazji niemieckiej Eg. Szklarski”. Jest też jego krytyka nad nieudolnością nieznanego rzemieślnika który widocznie coś popsuł pod nieobecność stałego opiekuna pana Skalskiego, który skwitował słowami „partacz”.

Pomyślałem wtedy to dopiero będzie wydarzenie, jeśli po dwudziestu latach od ostatniego strojenia i tak ciekawej historii uda się „reanimować” ten wspaniały zabytkowy fortepian Jana Kiepury i zorganizować przy tej okazji zaplanowany koncert z solistami i z repertuarem Kiepurowskim.

Fortepian Kiepury 3

Tak też się stało - 11 sierpnia 2012 roku roku w słynnej wilii Patria – miejscu magicznym dla nas artystów i melomanów – zabrzmiał ten wspaniały instrument i głosy solistów. Koncert Cudowne głosy w magicznej Patrii w którym wzięli udział nasi najwybitniejsi śpiewacy Małgorzata Kubala – sopran i Andrzej Wiśniewski – tenor przy akompaniamencie równie wybitnego pianisty Mariusza Dubrawskiego i poprowadzonego przez Dariusza Stańczuka z radia RMF Classic, był dopełnieniem zorganizowanej wspólnie przez Almanach Muszyny i Uzdrowisko Krynica-Żegiestów wyjątkowej wystawy o historii pewnej książęcej kołysce, która zakołysała w latach międzywojennych Krynicą.

 


 

Myślę, i jestem pewien, że i dziś ponownie ta barwna historia i znakomita muzyka zakołysała wszystkimi licznie zebranymi na tym wyjątkowym sobotnim popołudniu.

I jeszcze jedna, myślę ważna informacja dla wszystkich melomanów. Otóż mam już zapewnienie i wstępną akceptację Prezesa Uzdrowiska na zorganizowanie kolejnych koncertów przy fortepianie Kiepury. Dlatego w najbliższym czasie przygotuję kolejny program, aby zaprosić wszystkich melomanów do Patrii, gdzie moim zdaniem muzyka i śpiew ma swój magiczny niepowtarzalny walor.

Fortepian Kiepury 5

Pragnę również podziękować Panu Marianowi Twardemu i jego Synowi Michałowi za wytrwałość i determinację przy remoncie instrumentu, ogromną pracę nad renowacją, oraz opiekę i wiarę w powodzenie tego szalonego pomysłu, jakim jest przywracanie starym zabytkowym przedmiotom ich dawnej świetności.

Posłużę się tu fragmentem cytatu prof. Stanisława Moryty rektora Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie: Dzisiaj, w czasach globalizacji i przemysłowej produkcji płytkiej muzyki, w dobie zalewu obcych, ale niezwykle lepkich wzorców kulturowych, w okresie, gdy prawdziwe piękno staje się luksusem, możemy jeszcze bardziej docenić wielkość prawdziwej sztuki i jeśli mi wolno to dodam, że zarówno tej sztuki jakim jest stare dobre rzemiosło, jak i tej sztuki przez duże „S”.

Fortepian Kiepury 6

Na koniec chcę podkreślić, że nieocenionej pomocy i wsparcia na remont instrumentu udzielił – jego właściciel – Uzdrowisko Krynica-Żegiestów oraz sam prezes Ireneusz Niemiec - za co bardzo dziękuję w imieniu artystów, swoim i oczywiście melomanów.

                                                                       Aleksander Ładysz