GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSensacja w Gdańsku studenckie „Willidy” Pucciniego
Strona 2 z 3
Opera rozbudowane ma ustępy orkiestrowe: Preludium i dwa symfoniczne intermezza. Z nich Sabat czarownic, rytmem zbliżony do żywiołowej taranteli, nadzwyczaj jest efektowny. Zespół „Tutta forza” ze zmiennym szczęściem spełniał swe zadania. Nie były łatwe, gdyż Puccini śmiało i z wielką inwencją wykorzystał w tej partyturze różne instrumenty dęte, z fletem piccolo, rożkiem angielskim, kontrafagotem, kornetami i tubą, tańce i korowody willid spowił zaś w dźwięki harfy.
W oryginale owe symfoniczne intermezza stanowiły tło dla recytacji wierszy, które streszczały przebieg zdarzeń: niewierność Roberta po odjeździe od narzeczonej i śmierć Anny. W Gdańsku reżyserka Natalia Kozłowska zrezygnowała z mówionego słowa. Symboliczne obrazy skomponowała z ruchu chórzystów i tancerek, wspomagana choreografią (Anna Baranowska, Beata Oryl) oraz projekcją ze światłami (Olga Warabida, Robert Krawczyk). Uczyniła z nich najbardziej atrakcyjne sceny przedstawienia. Odnosiło się wrażenie, że wiotkie, odrealnione postaci na tle zmiennych odcieni horyzontu przenikają całą akcję. Chór kameralny „Tutti e solo” (przygotowany przez Wiktorię Batarowską) spełniał ważne funkcje sceniczne. Śpiewał i tańczył z wigorem w święcie zaręczyn dwojga bohaterów, oddał nastrój pięknej muzycznie zbiorowej modlitwy o szczęśliwy powrót Roberta.
Tenorowa partia wiarołomnego Roberta zawiera już, jak to u Pucciniego, emocjonalny żar i wokalny rozmach, zwłaszcza w wielkiej scenie wspomnień dawnej miłości, nadziei, że ukochana żyje, i nieuchronnego końca pośród kręgu szalonych willid. Widziałam w tej roli nadzwyczaj uzdolnionego studenta prof. Piotra Kusiewicza: młodziutki Chińczyk Jingxing Tan szczerze wyrażał uczucia i śpiewał prawdziwie po włosku. W drugiej obsadzie występował Paweł Krasulak z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w barytonowej roli starszego Guglielma wystąpili Janusz Stolarski (absolwent bydgoskiej uczelni) i Jacek Batarowski, wymagającą partię Anny odtworzyły Magdalena Schabowska i Delfina Skarbek.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |