opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Turandot 23-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Kawaler z różą” Straussa w Opéra du Rhin w Strasburgu

 

Według niej głównym protagonistą dzieła jest pozbawiony wykwintnych manier i wciąż „polujący” na cnotę młodych dziewcząt podstarzały hrabia Ochs (prowizoryczny tytuł opery brzmiał wszakże Ochs auf Lerchenau) gotowy poddać się słodkiej iluzji o własnym, oddziałującym oczywiście na wszystkie kobiety świata uroku, a jednocześnie popadającym we wzbudzającą współczucie widza melancholię. Clément pokazuje podobieństwo zachodzące pomiędzy tym podstarzałym bufonem i również znajdującą się w „jesieni życia” oraz poddającą się przypływom melancholii Marszałkową, osobę patrzącą trzeźwo na swoje położenie i nie traktującą siebie nazbyt serio. Z kolei Oktawian przypomina hrabiego Ochsa z okresu jego młodości i możemy podejrzewać, że podobnie jak Ochs stanie się kiedyś takim żałosnym i zarozumiałym zalotnikiem.

Kawaler,Strasburg 3

I właśnie ta odwieczna historia posuniętego już w latach zbereźnika, który za wszelką cenę usiłuje poślubić niewinne dziewczę, w czym ostatecznie przeszkadza mu wkraczający w odpowiednim momencie młodzieniec, podsunęła reżyserce pomysł rozegrania całej akcji w konwencji commedia dell’arte. Zrezygnowała ona zatem z monumentalnych dekoracji, wystawnych wnętrz i atrybutów przepychu wiedeńskich salonów zastępując je przywołującymi teatr objazdowy drewnianymi podestami i zręcznie wykorzystywanymi zasłonami. W tej skromnej i ograniczonej do minimum scenografii jedynie atrakcyjne i utrzymane w osiemnastowiecznym stylu kostiumy przypominają o kontekście czasowym, w jakim osadzona jest opera Straussa. Problem polega jednak na tym, że wprowadzenie na scenę postaci Arlekina, który gestami clowna „napędza” akcję, zakrycie twarzy niemalże wszystkich drugoplanowych wykonawców włoskimi maskami karnawałowymi czy ilustrowanie całej historii pantomimą wprowadza do przedstawienia duży zamęt i tak naprawdę nie wnosi niczego nowego, a dublowanie narracji utrzymanymi w komediowym stylu scenkami choreograficznymi staje się na dłuższą metę nieco nużące i szczerze mówiąc zbędne.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART