opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Otello” Verdiego w legendarnej interpretacji z MET na DVD!

Spektakl miał miejsce 25 września 1978 roku. W tytułową postać wcielił się kanadyjski tenor Jon Vickers, onegdaj okrzyknięty przez krytyków najwspanialszym wykonawcą partii Otella od czasów drugiej wojny światowej. Desdemonę zagrała włoska sopranistka Renata Scotto. Ponadto wystąpili: baryton Cornell MacNeil (jako Jago), tenor Ray Gibbs (Cassio), tenor Andrea Velis (Roderigo), mezzosopranistka Jean Kraft (Emilia), bas James Morris (Lodovico, poseł Republiki Weneckiej), bas-baryton Robert Goodloe (Montano) oraz baryton Arthur Thompson (herold). Solistom towarzyszył Chór i Orkiestra Metropolitan Opera pod batutą Jamesa Levine’a. Chór został przygotowany przez Davida Stivendera, a reżyserem spektaklu był Franco Zeffirelli. Filmowy zapis tamtego wydarzenia trwa sto czterdzieści cztery minuty.

Prezentowane wykonanie jest perfekcyjne pod niemal każdym względem. Po pierwsze – z racji doskonałej obsady wokalnej. Podobają mi się wszystkie głosy, poza mezzosopranem Kraft, w którym brakuje mi swobody i elastyczności. Tenor Vickersa ma subtelną barwę; jest mocny, głęboki i udramatyzowany. Sopran Scotto wyróżnia się, przy znacznym rozwibrowaniu, jasną barwą i natężeniem emocjonalnym. Baryton MacNeila uwodzi szlachetnością i matowym blaskiem, a w tenorze Gibbsa odczuwa się miękkość i słodycz, które na ogół są właściwe stylowi włoskiego belcanto.

Po drugie, interpretacja ta jest wyjątkowa ze względu na aktorstwo. Podziwiamy popis umiejętności aktorskich Vickersa, Scotto oraz MacNeila. Kreacje Otella i Desdemony zachwycają ekspresyjnością; są autentyczne, sugestywne i pełne afektu, ale nie ocierają się o kicz. W pamięci zapadają przede wszystkim chwile wzburzenia Otella zdominowanego przez zazdrość i żądzę zemsty. Towarzyszy mu przesadna gestykulacja oraz budząca grozę mimika. Zapamiętamy również moment, w którym zdesperowana Desdemona odmawia przed snem modlitwę Zdrowaś Maryjo. Czy zdaje sobie sprawę z tego, że, uduszona przez męża, nie doczeka następnego ranka? Jago natomiast – ten, który zaprzedał duszę diabłu – jest obłudny, szyderczy, wyniosły i obojętny na cudzą krzywdę; każdy jego gest zdaje się wykalkulowany, wyważony co do grama. Przeraża niewzruszona mimika bohatera i bijący od niego chłód.

Wreszcie, po trzecie, imponuje wysmakowana inscenizacja; w jednych scenach zapiera ona dech w piersiach pompatycznością (np. błagalna modlitwa mieszkańców Cypru), w innych – urzeka prostotą i skromnością. Co istotne, Zeffirelli położył w niej nacisk na dochowanie wierności stylowi epoki, w której rozgrywa się akcja dramatu [3]. Kostiumy bohaterów są wytworne i kunsztownie zdobione. Rekwizyty – stara mapa, książki, haftowana chustka czy rapier – dają poczucie stylowości.

Obraz, relatywnie dobry, jest w starym formacie 4:3; tymczasem odnowiony cyfrowo dźwięk udostępniony został nie tylko w systemie stereo, ale także w najnowszym systemie DTS Surround. Reżyserem dźwięku był tamtego wieczoru John Pfeiffer. Napisy dostępne są w języku angielskim. DVD polecam wszystkim miłośnikom opery!

Maciej Chiżyński (Res Musica)



[1] PBS to skrót od Public Broadcasting Service.

[2] W roku 1894, na premierę paryską, Verdi dokomponował do trzeciego aktu scenę baletu.

[3] Akcja dramatu rozgrywa się na Cyprze pod koniec XV wieku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART