opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

93 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

O najnowszych nagraniach Nikolausa Harnoncourta

3. Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa

Ukończone w roku 1868 Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa łączy elementy sacrum i profanum. Związki z liturgią są tu jedynie umowne, bo choć tekst dzieła został zaczerpnięty z Pisma Świętego (w niemieckim tłumaczeniu Marcina Lutra), nie znajdziemy w nim ani jednej wzmianki o Jezusie Chrystusie. Jeśli zaś chodzi o budowę formalną, mamy do czynienia z utworem o luźnej budowie symetrycznej. Części skrajne, I i VII, stanowią klamrę; części z nimi sąsiadujące, II i VI, są najdłuższe i najsilniej udramatyzowane; a trzy części środkowe to swoiste liryczne interludia. Warto również pamiętać, że oprócz wersji przeznaczonej na solistów, chór i orkiestrę, Brahms napisał wersję na głos i dwa fortepiany.

Nikolaus 1

Nikolaus Harnoncourt kładzie w tej interpretacji nacisk na organizację wewnętrznej struktury dzieła. Raz dominuje w niej skupienie i namaszczenie, kiedy indziej – niepokój oraz silne emocje. Taki Brahms może jawić się nam jako neoklasyk zanurzony w polifonii, sięgający do spuścizny Schütza oraz Bacha. Dramaturgia wykonania oparta jest w znacznej mierze na kontrastach dynamicznych. Oba występujące zespoły, czyli Filharmonicy Wiedeńscy oraz Chór im. Arnolda Schoenberga, urzekają precyzją oraz rozpiętością skali dynamicznej. Jeszcze nie słyszałem u żadnej innej orkiestry tak wyrównanego piano. Rzadko też kiedy chóry zachwycają w tak dużym stopniu przejrzystością planów. Jeśli chodzi o solistów, uwagę zwraca baryton Thomas Hampson. Operuje on głosem mocnym, głębokim i o pięknej barwie. Nie do końca podoba mi się natomiast sopranistka Genia Kühmeier; w jej głosie brakuje mi przede wszystkim swobody i elastyczności. Do albumu dołączono komentarz z tekstem kompozycji, jego angielskim przekładem oraz trójjęzycznym esejem (po niemiecku, angielsku i francusku) o prezentowanym utworze. Sesje nagraniowe odbyły się w Wiedniu w grudniu 2007 roku. Wykonanie trwa siedemdziesiąt dwie minuty.

Tekst opublikowała wcześniej Kultura i Biznes (numery 61 i 62 / 2011).

Maciej Chiżyński (Res Musica)



[1] W roku 1987 Harnoncourt nagrał Pory roku dla wytwórni Teldec

[2] Istotnym przełomem w muzyce Europy Zachodniej będzie paryska Wystawa Światowa z roku 1889, na której Klaudiusz Debussy pozna gamelan jawajski.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART