opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

73 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Maria Stuarda" inaczej widziana

Jedyną zaletą tej przeróbki była zgodność z gotową muzyką. Prapremiera w Neapolu (18 października 1834 roku) zakończyła się jednak niepowodzeniem. Pierwotną wersję opery pokazano dopiero w 1835 roku w La Scali, ale i ona przyniosła sukces raczej umiarkowany. Na tej wersji opierają się produkcje współczesne.

{mosimage}

Spektakl bytomski powstał w koprodukcji z Teatrami Wielkimi w Poznaniu i w Łodzi. Przygotowany został przez realizatorów niemieckich: Dietera Kaegi (reżyseria) i Bruno Schwengla (scenografia). Realizatorem świateł był Bogumił Palewicz, a kierownictwo muzyczne sprawował w Bytomiu Krzysztof Dziewięcki.

{mosimage}

Libretto i muzyka Marii Stuardy sprzyjają wyraźnie bohaterce tytułowej. Maria jest niemal klasyczną postacią Donizettiego. Jej partia obfituje w arie, duety i sceny. Pełna ciepła, wzruszająca, a równocześnie dumna i wyniosła. Kulminacyjny moment oczekiwania na egzekucję jest wręcz wstrząsający.

{mospagebreak}

Wykonawczynią tej partii w bytomskiej premierze była Karina Skrzeszewska. Śpiewała ją także w Poznaniu i w Łodzi. Artystka dysponuje pięknym sopranem lirycznym, doskonale ustawionym emisyjnie, imponuje także skalą głosu, bardzo pewnego na całej jej  szerokości. Jej aktorstwo jest przemyślane i powściągliwe. A śpiewa z dużą kulturą muzyczną. Była zdecydowanie ozdobą bytomskiej premiery.

{mosimage}

Partia królowej Elżbiety, choć nie tak bogata muzycznie jak jej antagonistki, wymaga głosu mocniejszego, bardziej dramatycznego (często obsadzane są w niej mezzosoprany). W Bytomiu śpiewała ją Justyna Dyla, artystka dysponująca raczej sopranem lirycznym. Poradziła sobie jednak z tą partią (zresztą znacznie zwidowaną, a szkoda!). Tenor, Tomasz Urbaniak kreujący rolę Leicestera, ma głos zdecydowanie liryczny, jasny w brzmieniu. Chyba trochę za wcześnie sięgnął po partię wymagającą większego doświadczenia wokalnego. Zupełnie nie różnicował emocji swego bohatera, śpiewał cały czas tym samym natężeniem swego, nawet ładnego głosu, często go niepotrzebnie forsując. Bardzo dobre interpretacje partii drugoplanowych stworzyli Bogdan Kurowski (Talbot) i Włodzimierz Skalski (Cecil). Mogła się podobać scenografia utrzymana w ciemnym kolorze, bardzo oszczędna ale zrozumiała i wypełniająca scenę.

Za życia kompozytora „Maria Stuarda" nie dorównała popularnością innym jego dziełom, dzisiaj może natomiast być przykładem jak niedoceniane przez lata opery Donizettiego odzyskują blask - napisał Jacek Marczyński w swoim Przewodniku operowym. Nic dodać, nic ująć!

                                                                             Jacek Chodorowski


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART