Przegląd nowości

XII Forum Lutosławskiego

Opublikowano: wtorek, 06, marzec 2007 01:00

W Filharmonii Narodowej - już po raz dwunasty – odbywają się w marcu koncerty w ramach tygodniowego Forum Lutosławskiego. Formułę wymyślił sam kompozytor układając listę najważniejszych utworów muzyki symfonicznej XX wieku, które warto prezentować w połączeniu z innymi gatunkami sztuki, czyli np. organizując wystawy malarstwa, grafiki itd. Dyrektor Kazimierz Kord nadał temu cyklowi imprez imię Lutosławskiego, a obecnie kontynuuje to dzieło dyrektor Antoni Wit dodając nowe tytuły.

Image
W programie inauguracyjnego koncertu 2 marca znalazły się: IV Symfonia Witolda Lutosławskiego, Koncert wiolonczelowy Anglika Wiliama Waltona wykonany przez Mattiew Barleya z Londynu (nagłe zastępstwo Natalie Clein) oraz From Me Flows What You Call Time na perkusje i orkiestrę Japończyka Toru Takemitsu, po raz pierwszy wykonywany w Polsce. Grała Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Chikara Imamury – laureata z 1983 r. konkursu dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

Image
Wydarzeniem wieczoru był bez wątpienia koncert na 5 perkusji i orkiestrę, skomponowany w 1990 r. na zamówienie Carnegie Hall w Nowym Jorku. Małgorzata Gąsiorowska w programie napisała: “Tytuł nawiązuje do poematu Clear Blue Water współczesnego poety Makoto Ooka, a źródłem inspiracji stała się także symboliczna postać Konia Wiatru, występująca zarówno w tradycji tybetańskiej, jak i indiańskiej, oznaczająca siłę poskramiającą zło. Owego boskiego Konia Wiatru symbolizuje pięć kolorów związanych z ujarzmionymi żywiołami: niebieski -to kolor wody, czerwony -kolor ognia, żółty -kolor ziemi, zielony – kolor wiatru i biały – kolor nieba. W koncercie premierowym kolory te obecne były wiążąc różne instrumenty perkusyjne rozmieszczone wokół sali (...) Przestrzeń i czas, to główne wektory tego niezwykłego utworu, stanowiacego swoistą medytację nad ludzką egzystencją, nad przemijaniem, ujętą w barwy różnych, muzycznych tradycji". Opinie melomanów były zróżnicowane i oscylowały od spokojnej afirmacji po trudną do zaakceptowania japońską egzotykę, wynikającą z innej filozofii postrzegania świata. Warto jednak podkreslić, że pięcioosobowa Warszawska Grupa Perkusyjna pod kierunkiem Stanisława Skoczyńskiego wykonała swoje zadanie celująco ukazując piękno partii solowych w bardzo skomplikowanej przecież partyturze.Największą gwiazdą Forum będzie zapewne skrzypek Shlomo Mintz, który na estradzie FN pojawi się 9 i 10 marca i wykona dwa utwory: Lachrymae Brittena oraz II Koncert skrzypcowy Bartoka (an)