Muzyka w operze, której akcja toczy się w Rosji i Polsce w latach 1598 - 1605 jest porywająca i pasjonująca, a każda nuta zapisana przez kompozytora ściśle powiązana z tekstem. Podobnie jak u Richarda Wagnera, w Borysie Godunowie słyszymy motywy przewodnie. Nie są one wprawdzie prowadzone tak konsekwentnie i nie ma ich aż tak wiele jak w wagnerowskiej tetralogii, ale słyszymy, między innymi, muzyczny motyw Kremla, motyw Borysa, Dymitra Samozwańca. Są to motywy, które słuchacz może bardzo łatwo rozpoznać. Modest Musorgski wykorzystał również wiele ludowych melodii rosyjskich, a także próbuje stylizować w akcie polskim piękne melodie oparte na motywach polskich mazurków i polonezów. Kompozytor wykazuje się znajomością twórczości Chopina i Moniuszki, co wyraźnie słychać w akcie polskim, a także stara się muzycznie skontrastować dwa światy: rosyjski i polski.
Partię tytułową zaśpiewają gościnnie Janusz Monarcha (Opera Wiedeńska) i Bogusław Szynalski. W rolę Dymitra Samozwańca wcieli się Leonid Zakhozhaev - solista Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu.
(inf. własna)