Błąd
  • Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów stories/2010/Forum1 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.

Przegląd nowości

V Międzynarodowe Forum Pianistyczne "Bieszczady bez Granic 2010"

Opublikowano: niedziela, 21, luty 2010 01:00

Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów stories/2010/Forum1 oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.


Kolejne Forum za nami. Te coroczne spotkania wybitnie utalentowanej młodzieży z kilku bliskich nam nie tylko geograficznie krajów, stały się już dobrą tradycją - trudno dziś wyobrazić sobie bez nich nasz muzyczny, nie tylko pianistyczny pejzaż. Od początku istnienia tej znakomicie pomyślanej imprezy wyczuwało się duży rozmach, który z każdą edycją nabierał i wciąż nabiera rumieńców. Kto mógł przypuszczać, że V Forum zainaugurowane zostanie w stolicach trzech sąsiadujących z sobą państw: w Bratysławie, Kijowie i w Warszawie. Świetny był też pomysł, aby V Forum zwieńczyć koncertem w Filharmonii we Lwowie. O skali, rozmachu tego pianistycznego święta świadczą też zapowiedzi, że koncerty z Forum w tytule odbywać się będą jeszcze długo po Festiwalu, i to  w różnych miejscach naszego kraju, np. w Filharmonii Częstochowskiej, z udziałem orkiestry tej instytucji pod dyrekcją Janusza Przybylskiego, pod hasłem: Złote Parnasy na Jasnej Górze

Warning: No images in specified directory. Please check the directoy!

Debug: specified directory - https://maestro.net.pl/images/stories/2010/Forum1

 

Sanok jako miasto otwarte i gościnne, zawsze jednakowo serdecznie wita i gości kursantów, ich pedagogów, często i rodziców. Spotkać ich można było w Sanockim Domu Kultury, Szkole Muzycznej I i II st. oraz w gościnnym im Domu Turysty. W tym roku na Forum przyjechało 190 uczestników, z 12 krajów świata (Białoruś, Chile, Japonia, Litwa, Polska, Rosja, Słowacja, Ukraina, Wietnam, Łotwa, Francja, Czechy). Na festiwalowych koncertach wystąpiło aż 71 pianistów - niektórzy grali kilka razy utwory chopinowskie z orkiestrą. Towarzyszyła im Lwowska Narodowa Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. M. Łysenki, która pod dyrekcją rektora tej Uczelni, prof. Igora Pylatiuka specjalnie na tę okazję stała się orkiestrą festiwalową, dając koncerty nie tylko Sanoku ale i w Mielcu, Stalowej Woli, Krośnie oraz - na finał Forum - we Lwowie.

Główni projektanci Forum - prof. Jarosław Drzewiecki oraz dyrektor Janusz Ostrowski, pedagog sanockiej Szkoły I i II stopnia, zawsze  dbali o to, zabiegają i dziś, aby możliwość koncertowania stawiać w ścisłym związku z działalnością dydaktyczną. Nawet kilka spotkań młodych ludzi z Mistrzem podnosiło muzyczną świadomość i szczególnie motywowało do pracy, zachęcało do estradowej konfrontacji z publicznością. Sumując, odbyło się 829 lekcji indywidualnych i pokazowych - plan zajęć rozwieszony w Sanockim Domu Kultury, głównym terenie festiwalowych zdarzeń, zajmował prawie całą ogromną ścianę, a do Sanoka przyjechali w tym roku młodzi ludzie aż z 34 miast, takich jak choćby Bańska Bystrzyca, Biłgoraj, Bydgoszcz, Charków, Dębica, Grodno, Jarosław, Jasło, Kijów, Koszalin, Koszyce, Kraków, Krosno, Lublin, Lwów, Mińsk, Moskwa, Nowy Targ, Orsza, Ostrowiec Św., Rzeszów, Sanok, Santiago de Chile, St.Petersburg, Szczecin, Tczew, Warszawa, Wilno, Witebsk, Wrocław. Po raz pierwszy pojawili się na sanockim Forum młodzi, ciekawi pianiści z Białorusi - przyjechało ich dziewięcioro. W ciągu zaledwie kilku dni odbyły się aż 22 koncerty: poza już wymienionymi miastami, organizowano je także w słowackim Humenne, Rzeszowie, Łańcucie, Przemyślu i Lublinie. W czasie trwania V Forum, zorganizowanego w Roku 200. urodzin Mistrza Fryderyka odbyło się kilkanaście uroczystych inauguracji proklamowanego przez obie izby naszego Parlamentu - Roku Chopinowskiego: w Mielcu, Stalowej Woli, Lwowie i Kijowie, w Humennem i Bratysławie, w Rzeszowie i w Łańcucie, Przemyślu, Krośnie i w Sanoku. Te chopinowskie koncerty z orkiestrą nosiły wiele mówiący tytuł: "Od Chopina do wspólnej Europy", jako, że mieściły w sobie cztery młodzieńcze utwory Chopina na fortepian i orkiestrę (bez obu koncertów fortepianowych), grane przez tegorocznych kursantów, Mistrzów oraz laureatów poprzednich sanockich Festiwali, zamykane zaś były Fantazją Chóralną op. 80 Beethovena, wykorzystującą w partii chóralnej motyw z Ody do Radości z IX Symfonii Beethovena.


Te koncerty były więc - repertuarowo - wielką wartością V Forum bowiem w sumie rzadko prezentuje się te utwory obu kompozytorów. Można dziś przyjąć, że te chopinowskie zwłaszcza utwory znajdą się teraz w stałym repertuarze młodych pianistów, którzy grywali je podczas festiwalowych koncertów, a cieszy fakt, iż pochodzili oni aż z 6 krajów. To niewątpliwie dwa kluczowe ogniwa Forum - możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia Mistrzów oraz koncertowania przed znającą się na rzeczy publicznością. Z ogniwem tym łączą się też koncerty Mistrzów. W tym roku zachwycała nas prof. Viera Nosina, z moskiewskiej Akademii Muzycznej, której absolwenci zdobyli dotąd 65 nagród na międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jest ona też znaną autorką liczących się prac na temat np. symboliki w dziełach Bacha. Po niezwykle ciekawym recitalu, zawierającym dzieła wszystkich fortepianowych epok - recital nosił tytuł "300 lat fortepianu" - ta wybitna artystka i pedagog, obdarowała nas zajmującym wykładem, bezpośrednio ilustrowanym odpowiednimi przykładami granymi przez nią na fortepianie. Poza prof. V. Nosiną, z równie znakomitym wykładem wystąpił już pierwszego dnia Forum prof. Andrzej Jasiński. Jego wędrówka po sonacie klasycznej, w nawiązywaniu do osiągnięć Chopina w tym zakresie, była fascynującą muzyczną podróżą. Żywa, muzyczna analiza Sonaty c-moll Mozarta KV 457  dała nam wszystkim ogrom satysfakcji. Tak się zastanawiałem podczas tego wykładu, także wykładu prof. Nosiny czy więcej pożytku nie przynosiłyby zajęcia np. z form muzycznych, nagrane przez takich Mistrzów i odtwarzane potem w szkołach wszystkich muzycznych szczebli. Warto o tym pomyśleć...

W trzecim dniu Forum, ku uciesze wszystkich przybyłych do Sanoka pianistów i pedagogów, z recitalem chopinowskim wystąpił najwyżej oceniony na XIII Konkursie Chopinowskim - wraz z Aleksiejem Sułtanowem - doskonale nam znany francuski pianista Philippe Giusiano. Zajmująco zagrał 24 Preludia oraz studenckie dzieło Fryderyka, rzadko grywaną I Sonatę c-moll op. 4. Nie sposób nie wspomnieć choćby o występie pianisty Konstantego Wileńskiego, który zwrócił naszą uwagę świeżym i oryginalnym jazzowym spojrzeniem na twórczość Mozarta, Paganiniego, Chopina i Gershwina oraz o wieczornym show, swoistej dydaktycznej zabawie - Waldemara Malickiego. To były niewątpliwie ważne i barwne punkty tego koncertowego nurtu sanockiego Forum - zarazem okazałe prezenty zgotowane przez głównego organizatora Festiwalu - Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury - także mieszkańcom Sanoka.


Organizatorzy każdorazowo wykorzystują pobyty tak znamienitych gości. Poprosili też Ph. Giusiano i W. Malickiego o wykłady i lekcje z młodymi kursantami Forum, a W. Malicki, wytrawny przecież solista i kameralista brał nadto udział w przygotowaniu kameralnego wieczoru Kwartetu Lwowskiego i występujących z nim pianistów Forum. 

 

Warning: No images in specified directory. Please check the directoy!

Debug: specified directory - https://maestro.net.pl/images/stories/2010/Forum2 


Warto też wspomnieć o znakomitym pomyśle organizatorów - corocznych koncertach, prawdziwych maratonach, ukazujących muzykę trzech wiodących na Forum kultur, ale zawsze z uwzględnieniem kolejnych, których reprezentanci przybyli do Sanoka. W tym roku do polskiej, słowackiej i ukraińskiej dołączyły więc utwory kompozytorów rosyjskich, białoruskich i litewskich a w koncercie wzięli też udział pianiści z Wietnamu, a nawet z Chile.  Po raz pierwszy w historii nie tylko Forum ale i całego Podkarpacia koncert ten transmitowany był przez internet - co znacząco poszerzyło jego audytorium. Jeszcze w czasie Forum dostawaliśmy informację, że odbierany był przez melomanów w Chile, Japonii, USA oraz słuchających swoich reprezentantów internautów z krajów pianistów uczestniczących w sanockim Forum. Dodam, że i tegoroczne Forum Bieszczady bez granic swoim patronatem objęły m. in. Programy 1 i 2 Polskiego Radia, TVP Kultura oraz - tradycyjnie - Radio Rzeszów. 

Myślą przewodnia V Forum była improwizacja. Zajęcia z młodymi pianistami prowadziła Gabriela Szendzielorz, profesor katowickiej AM, znana i ceniona interpretatorka, przede wszystkim nowej muzyki. Zajęcia te były tym ciekawsze, że wśród uczestników Forum byli też młodzi pianiści studiujący kompozycję. Obok Marii Narodytskiej szczególną uwagę zwrócił talent ukraińskiego pianisty Andrieja Fomina, studenta III roku kompozycji. Bardzo przydają się więc coroczne nagrody Związku Kompozytorów Polskich - płyty i partytury dzieł współczesnych polskich twórców.

W tym roku do Sanoka przyjechał też znakomity korektor instrumentów klawiszowych - Szymon Jasnowski, który oprócz wykładów z historii instrumentów klawiszowych poprowadził też seminaria na temat podstaw strojenia i napraw fortepianów, ucząc np. Zmieniania pękniętej struny w instrumencie. W zajęciach tych szczególną aktywnością i zainteresowaniem wykazali się najmłodsi uczestnicy Forum, a ci najlepsi, otrzymali w prezencie od prowadzącego - srebrne klucze do strojenia fortepianów. 


Laureatami głównej nagrody sanockiego Międzynarodowego Forum Pianistycznego Bieszczady bez granic - "Złoty Parnas", zostali w tym roku: Ekaterina Matok z Białorusi, Marta Kuzyi z Ukrainy oraz Krzysztof Książek z Krakowa.

Nagrodę publiczności ufundowaną przez mec. Adama Nowaka zdobyła w tym roku Wietnamka - Karolina Le Thu Quin, uczennica prof. Iriny Rumiancewej, a nagrodę Młody Chopin ufundowaną przez pianistę i kompozytora Mariusza Dubaja (autora wykonywanej na koncercie trzech kultur - Nowej Sonatiny) został Tomasz Ritter - także kształcący się w klasie I. Rumiancewej, mającej na swoim koncie wybitne osiągnięcia pedagogiczne. Nagrodę wielkiego polskiego pianisty i pedagoga, Profesora Zbigniewa Drzewieckiego, w postaci rocznych stypendiów ufundowanych przez wdowę po Profesorze - Barbarę Drzewiecką zdobyli w tym roku: Maria Narodytska z Ukrainy, Tomasz Ritter oraz Przemysław Pankiewicz, uczeń sanockiej PSM I i II st. im. Wandy Kossakowej. Warto jeszcze dodać, że Profesorowi Drzewieckiemu poświęcono w tym roku inauguracyjny wieczór z udziałem jego uczniów, w tym prof. Włodzimierza Obidowicza, w 120 rocznicę urodzin Mistrza.

Mistrzami tegorocznego Forum byli: Viera Nosina, Irina Rumiancewa, Zuzanna Paulechova-Niederdorfer, Anna Stempin, Gabriela Szendzielorz, Włodzimierz Obidowicz, Andrzej Jasiński, Jarosław Drzewiecki, Stanisław Drzewiecki, Maxymilian Bylicki, Philippe Giusiano, Igor Pylatyuk, Waldemar Malicki, Konstanty Wileński, Szymon Jasnowski, Adam Rozlach.

Przyszłoroczne, już VI Forum Pianistyczne w Sanoku poświęcone będzie tańcom, od renesansowych i barokowych po ludowe, klasyczne, towarzyskie i współczesne. Młodzież będzie miała też możliwość grania na klawesynie. Rozwijany będzie nurt kameralny - tym razem po współpracy z pieśniarzami i muzykami kilku kwartetów smyczkowych, pianiści pracować będą z chórem wykonującym dzieła J. Brahmsa. Planuje się też, na początku Forum, specjalne eliminacje mające na celu wybór pianistów i ich repertuaru do finałowych koncertów w Sanoku oraz - jak było w tym roku -  w gościnnej wielce Filharmonii Lwowskiej. Komisji też przewodniczyć będzie skrzypek, dyrygent i rektor AM we Lwowie - prof. Igor Pylatyuk. Obok rozwiniętej tematyki medycznej, z praktyczną rehabilitacją i poradami fachowców,  kontynuowana też będzie, prowadzona od początku Forum tematyka - "kultura i biznes" oraz zajęcia z szeroko rozumianego "aktorstwa scenicznego" dla pianistów.

                                                              Adam Rozlach Polskie Radio