opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Ariadne auf Naxos" w Opéra National du Rhin w Strasburgu

 

Ponieważ jednak sceniczna kreacja tej kompozycji w 1912 roku zakończyła się niepowodzeniem, Strauss wraz ze współpracującym z nim librecistą Hugo von Hofmannsthalem postanowili gruntownie "przemodelować" cały projekt. Definitywna wersja powstałej w ten sposób opery została zaprezentowana w 1916 roku - tym razem z dużym sukcesem - w Wiedniu. Zaskakująca już jest sama budowa tej swoistej hybrydy, rozpoczynającej się prologiem opowiadającym o przygotowaniach do jednoaktowej opery, którą z kolei oglądamy w drugiej części przedstawienia. Niezależnie wszakże od nietypowej konstrukcji rzeczonego dzieła, wykorzystującego w dodatku różne gatunki muzyczne, ważny jest fakt, że traktuje ono o sprawach niezwykle istotnych i doniosłych. Strauss i jego librecista snują w nim bowiem refleksje na temat wolności artysty i wierności ideałom, a także analizują rozmaite postawy ludzi sztuki: od dwuznacznego nieraz dostosowywania się do gustów dysponujących pieniędzmi mecenasów do nazbyt sztywnego trzymania się nie zawsze przecież słusznych zasad.

Image 

W celu uzasadnionego w tym przypadku uwspółcześnienia zawartych w dziele sensów i treści oraz pokazania, że wzmiankowane w nim problemy pozostają zawsze aktualne, André Engel zdecydował się przenieść akcję opery do bliższych nam czasów lat pięćdziesiątych, a nawet początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Cały prolog rozgrywa się więc nie w rezydencji "najbogatszego człowieka w Wiedniu", lecz w znajdującym się w podziemiach prywatnej willi mecenasa - właśnie remontowanej, o czym zaświadczają kubły z farbami i pędzlami - korytarzu, z którego liczne pary drzwi prowadzą do zamienionych na loże dla artystów pomieszczeń.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART