opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




5 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Czarodziejski flet" na Nowy Rok w Operze Wrocławskiej

 

Po raz pierwszy oglądałem w akcji kierownika muzycznego spektaklu Dariusza Mikulskiego, szefa Orkiestry Filharmonicznej w Wałbrzychu, młodego, pewnie ambitnego dyrygenta. Przyznam, że Orkiestra Opery Wrocławskiej grała inaczej niż zwykle, wiele było frazowania i prowadzenia dźwięku na starą modłę, rodem z orkiestr grających w dawnej manierze, i nie chciałbym ukrywać, że wiele miejsc, i tych ",manier" - podobało mi się. Poza tym, zarówno orkiestra jak i dyrygent wiedzieli co robią i czego chcą, a to jest już wystarczająco dużo aby coś osiągnąć wspólnymi siłami, aby ogólne wrażenie było dobre czy nawet całkiem dobre. Jedno mi tylko przeszkadzało - mało ciekawe brzmienie orkiestry. Zwłaszcza z początku zespół nie brzmiał dobrze, jakby zaściankowo by nie powiedzieć "kanałowo", w kolorycie dawniej grających naszych orkiestr operowych (wciąż go pamiętam, ów koloryt...). Oczywiście najbardziej raziło to w rozpoczynającej całość uwerturze, potem znacznie mniej, dzięki czemu można było zwracać uwagę na wspomniane wcześniej różne próby wykonawczych smaczków, choćby na "krągłości" wybrzmień czy barwne frazowanie. Na scenie, tym razem, jak myślę, było znacznie więcej miejsca, o wiele więc trudniejsze zadanie stanęło przed reżyserem jak zagospodarować tę przestrzeń. Reżyserii i scenografii podjęła się tym razem Anna Długołęcka. Wiele potrafiła "wygrać" z tej przestrzeni, np. w orszakach mędrców Sarastra, wiele też było wątpliwości znacznie drobniejszych, jak choćby nie zawsze gładkie i czyste schodzenie ze sceny ale to pewnie przyjdzie z kolejnymi spektaklami. Nie było żadnych inscenizacyjnych "rewelacji", nie było mundurów esesmańskich czy monitorów pokazujących odlot żołnierzy polskich do Iraku (czym kiedyś tam "zachwycano" w innym, jeśli sobie dobrze przypominam, mozartowskim arcydziele). Scenografia dość skromna choć regularnie wzbogacana nieśmiertelnymi dymami z - jak je nazywam - teatralnych parowozów i sztandarowo zawieszonymi delikatnymi tkaninami. Bogate dość były kostiumy, ponoć wszystkie dziergane ręcznie, co już jest niezwykłym osiągnięciem. Tyle tylko, o wiele bardziej podobały mi się te ciemne, wytworne stroje dworu Królowej Nocy aniżeli śnieżno-białe, choćby Paminy i Trzech Chłopców, jakieś grube i ciężkie w swojej o wiele bardziej wyrazistej fakturze... 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART