GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Der Kaiser von Atlantis" w Operze Krakowskiej!
Strona 3 z 3
Spektakl przedstawiono w oryginalnej wersji językowej, co jak wyżej wspomniałem śledzeniu akcji raczej nie pomagało. Zatem dla miłośników opery pozostało delektowanie się warstwą muzyczną, która pieczołowicie spoczywała w batucie Tomasza Tokarczyka (kier. muzycznego). Z niełatwego zadania wywiązał się chwalebnie, bowiem muzyka Ullmanna w omawianym dziele nie posiada jednolitego stylu, zatem jest trudna w narracji. Dyrygent dla podkreślania zmieniających się dramatycznych nastrojów zastosował różnorakie rytmy i tempa, czym fantastycznie podkreślał wszelką artystyczną wymowę. Z dużą dyscypliną wokalną w śpiewanych ariach, i duetach oraz partiach mówionych, podporządkował się temu zadaniu doborowy zestaw solistów: Witold Żołądkiewicz (Kaiser Ovetall), Piotr Miciński (Der Lautsprecher), Dariusz Machej (Der Tod), Janusz Ratajczak (Harlekin), Vasyl Grokholskyi (Ein Soldat), Agnieszka Tomaszewska (Bubiskopf), i Anna Lubańska (Der Trommler).
Na drugą część wieczoru ci sami realizatorzy (scenografia i kostiumy Marek Braun) przygotowali sceniczną wersję oratorium Kolot min HaShoah (Głosy Holokaustu), którego współczesny amerykański kompozytor, David Eddlemann dzięki pomocy Konsulatu Generalnego Stanów Zjednoczonych w Krakowie, był obecny na spektaklu premierowym. Trzy częściowy utwór, o przejmującej muzyce został skomponowany do tekstów biblijnych, pieśni i modlitw, ale i także do własnych tekstów kompozytora. Został przedstawiony w językach jidysz i hebrajskim.
Pani reżyser wstrzemięźliwie zastosowała ruch sceniczny, czym podkreśliła obrazy wstrząsających przeżyć bohaterów Powstania w Getcie Warszawskim. W oratorium udział wzięli: Kamila Kułakowska (sopran), Michael Polscer (nie najwyższej próby tenor z USA) i Adam Kruszewski (baryton). Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka, świetnie brzmiała i równie dobrze malowała przejmującą atmosferę widowiska. Zarówno Der Kaiser von Atlantis (w 2005 roku zrealizowany przez warszawską Operę Kameralną), jak i Kolot min HaShoah są wstrząsającymi utworami o przejmującej wymowie artystycznej. W Operze Krakowskiej otrzymały godną siebie oprawę sceniczną, czym ich realizacja przyniosła zaszczyt kartom kulturalnym Województwa Małopolskiego, oraz całemu krajowi. Wilfried Górny
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |