opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Capella Cracovinsis" zagrała pod batutą nowego szefa

 

Wielce interesującym okazał się odmienny układ orkiestry na estradzie. Na koncercie, o którym piszę poniżej I i II skrzypce siedziały naprzeciw siebie, tak samo wiolonczele i kontrabasy. Tego typu zabieg na widowni pomógł w odbiorze współbrzmienia. Zupełną nowością będzie współpraca fotografikami, wizażystami, oświetleniowcami...

Jedna z owych nowości została wprowadzona 27 listopada 2008 roku, podczas pierwszego koncertu prowadzonego przez dyr. Jana Tomasza Adamusa. Polegała na tym, że w czasie, gdy grała orkiestra dwukrotnie pojawił się mim wykonujący (wszędzie gdzie się dało) różnego rodzaju taneczno - akrobatyczne ewolucje. Przyznaję, że wówczas przymykałem oczy, ponieważ w sali koncertowej nie lubię być niczym rozpraszany. Mam potrzebę absolutnej koncentracji w warstwie dźwiękowej. Tym bardziej, że na program koncertu wybrano utwory atrakcyjne i w delektowaniu się ich urodą nawet manualnych umiejętności dyrygenta nie muszę oglądać. Liczą się wyłącznie wpadające w uszy strumienie dźwięków. Na pewno ładnie zostały zaprezentowane w Symfonii D-dur Nr 31 (Paryska), Wolfganga Amadeusza Mozarta, dzieła składającego się z trzech części. W I, Allegro assai z wielką radością posłuchałem pięknych, z wdziękiem łączonych melodii, przypominających bardziej włoską niźli francuską stylistykę. Dyrygent postarał się, podobnie jak i w III części Allegro o wystarczająco silne kontrasty dynamiczne, utrzymując ciągle rosnące napięcie. Subtelnie zabrzmiała zwięzła środkowa część Andante, przedstawiona z zadziwiającą lekkością. Następnym utworem, którym uraczono słuchaczy był utwór Lachrimae antiquae angielskiego kompozytora (i lutnisty), Johna Dowlanda. Ostatnim utworem przed przerwą była III (wydana jako IV) czteroczęściowa Symfonia A-dur (Włoska). Felix Mendelssohn-Bartoldy długo i troskliwie nad dziełem pracował, lecz nie doczekał się jego wykonania. Capella Cracoviensis żywym rytmem I części Allegro vivace wprowadziła słoneczny nastrój. Pieściła uszy sentymentalnym charakterem. Jeszcze silniej w elegijno-lirycznym charakterze budowała atmosferę w II części, Andante con motto. Działo się tak głównie dzięki balladowej melodii o pięknym brzmieniowo kolorycie. W III części Con moto moderato dominowała melodia wesołego walca, chociaż według mojego gustu odzywki rogu mogłyby zabrzmieć jeszcze bardziej miękko. Z doborową lekkością zagrano ostatnią, finałową część Presto. Dyrygent zadbał tu o prawidłowość włoskiego walca i równie włoską w charakterze, ludową melodię taneczną. Po przerwie wysłuchaliśmy Mszy C-dur Ludwiga van Beethovena (po Credo przedzieloną Geistliches Lied op. 30, Brahmsa). ów utwór na 4 głosy, chór mieszany, organy i orkiestrę powstał w 1807 roku. Chór, ustawiony po obu stronach estrady, z jednej soprany i basy, a z drugiej tenory i alty, imponował czystością i wyrównaniem brzmienia. Z solistów kompozytor najwięcej zadań powierzył sopranowi - Aleksandra Buczek i tenorowi - Przemysław Borys. Lecz kunsztem wokalnym najbardziej imponował śliczny alt - Ewa Krzak i baryton - Jacek Jaskuła, który w bardzo rzadkich fragmentach solowych zaprezentował ponad przeciętną kulturę wokalną i uduchowiony wyraz artystyczny. Beethoven użył tu liturgicznych słów, a muzykę utrzymał w tradycyjnym stylu kościelnym. Dyrygent i występujące zespoły postarali się żeby ogólna interpretacja przedstawiała zgodne z dogmatami wiary uczucia wiernych, wypowiadane głosami artystów oraz instrumentów. Wprawdzie koncert nosił wszelkie znamiona wysokiego poziomu, to jednak odnoszę wrażenie, że Capella Cracoviensis (muzycy i śpiewacy), jeszcze nie osiągnęli pełnego porozumienia z nowym szefem, jeszcze ich krew nie krąży jednym wspólnym pulsem, ale przecież to był ich pierwszy koncert.

                                                                                      Wilfried Górny


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART