Przegląd nowości

"Varjak Paw" - nowa, wspaniała opera brytyjskiego kompozytora

Opublikowano: poniedziałek, 06, październik 2008 02:00

Nowa twórczość w dziedzinie opery nie jest obecnie zbyt powszechnym zjawiskiem. Dlatego każda z nowo pojawiających się pozycji wzbudza dreszczyk emocji. Brytyjski kompozytor Julian Philips i autor libretta Kit Hesketh-Harvey dołożyli wszelkich starań, aby napisać dwuaktową operę Varjak Paw. Jest uroczą muzyczną opowieścią, kierowaną bezpośrednio do dzieci, które ukończyły 8 lat oraz widowiskiem dobrze przyjmowanym przez ich rodziców. Libretto oparto na popularnej, dobrze sprzedającej się książce o tym samym tytule, którą napisał SF Said. W efekcie stworzono operę, gdzie podczas śledzenia akcji młodzi ludzie mogą cieszyć się przebiegiem wydarzeń. Varjak Paw jest opowieścią dobrze ukazującą historię młodego chłopca, stającego się wspaniałym bohaterem. Atrakcja libretta Varjak Paw przebiega w żywo opowiedzianej historii poprzez ukazanie silnych charakterów bohaterów (w kocich czapeczkach). Kompozytor Julian Philips osiągnął nadzwyczajny sukces jako autor utworów dla estrad koncertowych, lecz dla teatru Varjak Paw jest jego pierwszym dziełem. W czasie tworzenia powiedział: Coś, co piszę jest raczej przyprawiającą o zawrót głowy mieszaniną opery, muzyki teatralnej, kabaretu i arabskiej muzyki., Dalej Philips mówi: Tajemnicze sceny kontrastują z szorstkimi epizodami, w których Varjak spotyka cały wybór kotów z ulicy - jakiś szczwany, jakiś szary i seksowny. Legendarne siostry są osobami scharakteryzowanymi jako czarne diwy operowe, rodzajem ekstremalnej kociej duszy.

Image

Julian Philips urodził się w 1969 roku. Muzykę studiował w Emmanuel College, Cambridge. Jest wszechstronnie wykształconym, młodym brytyjskim kompozytorem. Jego twórczość głównie gości na festiwalach muzycznych i w miejscach promujących współczesną muzykę, np. Tanglewood Music Festiwal, Welsh National Opera, Glyndebourne i Wigmore Hall. Wykonawcami są wysokiej klasy artyści, a wśród nich: Gerald Finley, Dawn Upshaw, Sir Thomas Allen, Vertavo String Quartet, Tanglewood Festival Orkiestra oraz orkiestry BBC. Niezależnie od pisania muzyki instrumentalnej interesuje się komponowaniem muzyki wokalnej, gdyż fascynuje go połączenie muzyki z głosem. Od 2007 roku jako kompozytor współpracuje z chórem Opery w Glyndebourne. Otrzymał zamówienia na nowe dzieła, których prawykonanie planowane jest w 2009 roku. Następne lata, to zlecenie na kompozycję pełnometrażowej opery z librettem pisanym przez Nicky Singer (produkcja w 2010 r.) oraz na dwie opery dla Welsh National Opera i dwa balety dla English National Ballet, Liaisons Les Dangereuses i Queen Snow.


 

Ciężaru produkcji Varjak Paw, dla młodej widowni podjęła się Group Opera i nowa opera jest z radością przyjmowana przez młodocianych widzów. Pokaz został zlecony przez Enchanted Pig Jonathan Dove w 2007 r. Grupa Operowa jest nowym typem przedsiębiorstwa operowego. Całym sercem stara się pracować nad rozwojem i prezentacją wysokiej marki, nowej muzycznej historii. Zlewa się z najlepszym nurtem współczesnego teatru i muzyki. Ostatnie sukcesy zanotowano prezentując dwie opery: Jonatana Dove Tobias i Angel oraz Enchanted Pig.

Image 

Spektakl Paw Varjak przygotował dyrektor artystyczny Grupy Operowej, John Fulljames, a dekoracje sceniczne zaprojektował zdobywca nagrody Linbury Stage Design scenograf RhysJarman. Kameralny zespół muzyczny, składający się z ośmiu instrumentów (pianino, flet, kontrabas, trąbka, akordeon, perkusja, 2 klarnety), świetnie prowadził młody i wielce utalentowany dyrygent Gerry Cornelius. Urzekające rytmy melodii pozostawały nie tylko w mojej miłej pamięci. Zespól wybornych solistów stanowili młodzi wybijający się śpiewacy, niemal wszyscy występujący w dwóch rolach. Ale, być może, taki było założenie kompozytora. Znakomitą emisją głosu i dynamiczną grą aktorską najbardziej imponowała Akiya HenryVrajak Paw jest kotkiem (chłopcem), w Mesopotamian Blue, żyjącym wysokim w domu na wzgórzu. (solistka Group Opera National Theatre), odtwarzająca partię tytułową. Zgodnie z librettem emanowała emocjami, pokazywała jak chłopak (kotek), rośnie i jaki jest zabawny, jak odkrywa przyjaźń, przyjaciół i uczy się myślenia o sobie.

Image 

Ale kiedy groźny Gentleman i jego dwa czarne koty przychodzą do domu, Varjak musi szukać pomocy. Zostaje sam w ciemnym i niebezpiecznym mieście, nim spotyka świat twardych ulicznych kotów, lecz zdobywa jakichś niespodziewanych sojuszników. Odkrywa w sobie starożytną i magiczną wojenną taktykę. Nikt w jego rodzinie nigdy nie wychodził na zewnątrz, nawet ich legendarny antenat - Jalal the Paw.


 

W tej partii mój podziw wzbudzał Tim Mead (utalentowany student the Royal College of Music). W drugim akcie z powodzeniem wystąpił jako druga z improwizowanych sióstr - Elyza. W obsadzie solistów wszyscy, bez wyjątku prezentowali wysoki poziom wokalny. Urodzona w Australii Lisa Crosato (sopran), pięknie przedstawiła dwie partię Holly i Grandmother.

Image 

Węgierski sopran Alinka Kozári wybornie radziła sobie z niebotycznie wysokimi dźwiękami roli Sally Bones i pierwszej improwizowanej siostry Pernisha. Także węgierska śpiewaczka, pochodząca z Normandii Annabelle Wiliams przyjemnie ukazała swoje artystyczne walory w partiach Tam i Malisha Scratch, - trzecia z improwizowanych sióstr. Simon WildingCludge i postać o imieniu Julius. Bas George Ikediashi pokazał się jako Razor i Black Cat, a sympatyczny KevinKyle tworzył sceniczne kreacje jako Luger oraz Black Cat. Wszyscy z wymienionych, bez wyjątku, posiadają już pewne doświadczenia sceniczne, zdobywane drugoplanowymi partiami w teatrach muzycznych i nadal uzupełniają edukację muzyczną. W omówionej produkcji, wysoko stawiającej poprzeczkę wokalną i aktorską wykazali, iż w przyszłości spełnią pokładane w nich nadzieje. interesująco przedstawił również dwie postacie: przyjaciela Varjaka

27 września 2008 roku w Linbury Studio Theatre Royal Opera House, Covent Garden zobaczyłem Varjak Paw i zdjęcia ze spektaklu otrzymałem dzięki uprzejmości Wiara Wilson. Spektakl do 1 listopada 2008 roku gości na wielu londyńskich scenach.

                                                                   Wilfried Górny.