Przegląd nowości

"Harnasie" i "Król Roger" w Annandale-on-Hudson

Opublikowano: czwartek, 24, lipiec 2008 02:00

Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku istnieje od 2000 r. Jako jeden z 19 w sieci instytutów tego typu jest placówką dyplomacji kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Jego misją jest ożywianie i promocja więzi kulturalnych pomiędzy USA i Polską. Czyni to zarówno poprzez prezentację osiągnięć kulturalnych Polski Amerykanom, jak i zapewnienie artystom i naukowcom z Polski kontaktów z najważniejszymi amerykańskimi partnerami i instytucjami. Promuje i organizuje prezentacje wielu wydarzeń we wszystkich dziedzinach kultury. Został ukierunkowany na ścisłą współpracę z miejscowymi instytucjami, dzięki czemu swoją misję w obszarze kultury z powodzeniem realizuje. Najnowszym osiągnięciem będzie zapowiedziana na 25 lipca 2008 roku premiera baletu, Harnasie i jednocześnie opery Król Roger Szymanowskiego na Festiwalu Bard SummerScarpe w mieszczącym się około 90 minut jazdy na północ od miasta Nowy Jork w Annandale-on-Hudson. Oba spektakle do 3 sierpnia br. zostaną wykonane pięciokrotnie.

Image

Dzieła operowe polskich kompozytorów, jak dotychczas, nie zdobyły sobie trwałego miejsca na żadnej z wielu setek scen muzycznych ani festiwali w USA. Wystawiane są sporadycznie, a jeśli już tak się stanie, to najczęściej dzięki uporczywym staraniom obywateli zamieszkałym nad Wisłą. Król Roger po raz pierwszy w USA wystawiono w 1988 roku w Long Beach Opera w Kalifornii, w języku angielskim, a następnie w Carnegie Hall (1999), w wersji koncertowej pod batutą Charlesa Dutoit. Pamiętnym wydarzeniem sprzed wielu lat była produkcja tej opery w Detroit i Buffalo (1992). Jak podaje IKP Harnasie zostaną pierwszy raz profesjonalnie wystawione w USA.


Festiwal Bard SummerScarpe w Annandale-on-Hudson (stan Nowy Jork), specjalizuje się w produkcji rzadko wystawianych oper w USA. W bieżącym roku będzie poświęcony Sergiuszowi Prokofiewowi i zostanie wzbogacony o dwie inscenizacje wybitnych dzieł Karola Szymanowskiego, kompozytora powszechnie uznawanego za prekursora nowoczesnej muzyki polskiej. Omawiany festiwal istnieje od 1989 roku, a jego wysoki poziom artystyczny przyciąga wielu, uznawanych za wybitnych muzykologów, wpływowych w USA krytyków muzycznych oraz opiniotwórczą publiczność z Nowego Jorku. Oba dzieła Szymanowskiego wykona American Symphony Orchestra, pod batutą dyrektora muzycznego zarówno orkiestry, jak i festiwalu, Leona Botsteina (którego rodzina pochodzi z Polski). W produkcji opery Król Roger wystąpią polscy soliści: Adam Kruszewski (Roger II), Iwona Hossa (Roksana), Tadeusz Szlenkier (Pasterz), Wojciech Maciejowski (Edrisi), Ewa Marciniec (Diakonisa) oraz Wojciech Bukalski (Archiereiros), Chór Opery Wrocławskiej oraz chór dziecięcy Festiwalu SummerScape. Reżyserię i scenografię przygotował Lech Majewski, a choreografię - Noemi Lafrance. Zarówno opera jak i balet - pantomima zostaną wykonane w oryginalnej wersji językowej (z napisami w języku angielskim).

W podjęciu przez Bard College prezentacji polskiej twórczości jest wielka jest zasługa dyrektora muzycznego festiwalu, dyrektora artystycznego i dyrygenta American Symphony Orchestra, Leona Botsteina. Dodatkowo, 27 lipca o godz. 13:00 odbędzie się spotkanie z nim poświęcone Karolowi Szymanowskiemu. Program zrealizowany został dzięki szczególnej pomocy pani Emily H. Fisher, Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Jeden z wybitniejszych polskich barytonów, Mariusz Kwiecień od kilku lat śpiewajacy także w kilku operach na terenie USA, wprawdzie partii Rogera II jeszcze w wykonywanym relertuarze nie posiada, lecz 1 grudnia 2006 roku jednym z wywiadów  udzielonych Jackowi Marczyńskiemu, dla polskiej prasy powiedział: ...Dyrektor Ewa Michnik zaproponowała mi Króla Rogera Szymanowskiego we Wrocławiu, ale zrobiła to z półrocznym jedynie wyprzedzeniem, więc musiałem odmówić. Ta rola mnie interesuje, mój agent prowadzi rozmowy w tej sprawie z Metropolitan i Covent Garden, może się uda. To jedyna polska opera, która mogłaby się przyjąć w świecie. Być może obecna produkcja tej wybitnej opery na jednym z najbardziej prestiżowych festiwali muzycznych w USA będzie przełomową dla prezentacji dzieł polskiego kompozytora. Jego muzyka, tak rzadko w USA bywa wykonywana. Jednak powoli zaczyna budzić zainteresowanie wśród melomanów i krytyków. Najbardziej pomocną ku temu są znakomite i głośne wykonania dające szansę na włączenie tego typu utworów do repertuaru wielkiego kraju za oceanem.

Pani Annie Perzanowskiej z IKP serdecznie dziękuję za przekazanie materiałów odnoszących się do wyżej przedstawionej produkcji dzieł Karola Szymanowskiego.

                                                                             Wilfried Górny