GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościParyski hołd dla Karola Szymanowskiego
Strona 3 z 3
Warto zaznaczyć, że pomimo zasadniczych różnic w zakresie wykorzystywanych form muzycznych, zarówno w kręgu kultury muzułmańskiej, jak i chrześcijańskiej, konfraternie spełniały podobną funkcję, tworząc wspólnoty wiernych wokół mistrza, proponując im starannie przemyślany program życia duchowego i rodzaj podróży mistycznej. I tutaj właśnie ważną rolę spełniały konkretne rytuały, w których niepoślednie miejsce zajmowała muzyka: uczestnicy powtarzali aż do "upojenia" proste formuły melodyczne oraz inwokacje, co wprowadzało ich w ekstatyczny stan, którego kulminacją było całkowite zanurzenie się w boskiej rzeczywistości.
Dzięki talentowi i wyobraźni członków zespołu Doulce Mémoire, wspomnianych muzyków irańskich oraz grającemu na zarbie, dafie i tamburynie Bruno Caillatowi - a także doborowi perskich wierszy czytanych najpierw przez Taghiego Akhbariego, a następnie we francuskim tłumaczeniu przez Philippe'a Vallepina - zgromadzeni na omawianym koncercie słuchacze mieli możliwość odczuć te niepowtarzalne i przenikające się nawzajem klimaty chrześcijańskich i orientalnych ceremonii, klimaty, które przecież były tak bliskie i inspirujące dla głównego bohatera tego wyjątkowego pod względem atmosfery i formy wydarzenia, rozgrywającego się w sprzyjającej skupieniu, także dzięki odpowiednio prowadzonej przez Jérôme'a Allarta reżyserii świetlnej, świątyni. Leszek Bernat
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |