GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStrauss i Bruckner czyli koncert Orchestre Philharmonique de Radio France
Strona 2 z 3 Na Cztery ostatnie pieśni Straussa składają się Frühling (Wiosna), Vor dem Schlafengehen (Przed zaśnięciem), September (Wrzesień), Im Abendroth (O zmierzchu). Autorem tekstu trzech pierwszych pieśni jest Hermann Hesse, a ostatniej - Joseph von Eichendorff. Nie wiadomo czy kompozytor chciał zgrupować te utwory w jeden cykl, natomiast wspólny im klimat i łączące je poetyckie tematy nieodparcie zachęcają do wykonywania ich razem. Przestrzeganie chronologii powstawania tych pieśni pozwala dojrzeć w nich metaforę życia ludzkiego, od narodzin, poprzez jesienny zmierzch starzenia się, aż do śmierci. Waltraud Meier wykonała te poruszające kompozycje z właściwym jej mistrzostwem i wrażliwością, umiejętnie modulowała swój ciepły głos, aby kreować następujące po sobie poetyckie obrazy i oddziaływać za ich pośrednictwem na naszą wyobraźnię.
Zmysłowe brzmienie głosu niemieckiej artystki pozwoliło wczuwać się w subtelnie ulegającą zmianom atmosferę, od niepokoju do nostalgii, od zachwytu do melancholijnego zmęczenia, aż do ostatecznego wzlotu uwolnionej od ziemskich trosk duszy. Niezależnie od tych wszystkich zalet wielkiej sztuki Meier, uczestniczący w tym koncercie słuchacze odczuwali jednak pewien dyskomfort, czego źródłem była zachwiana równowaga proporcji dźwiękowych pomiędzy solistką i towarzyszącą jej orkiestrą.
A przecież trudno odmowić dyrygentowi czujności w prowadzeniu muzyków, umiejętności synchronizowania odpowiednich poziomów dynamicznych czy wyczucia plastyczności poszczególnych fraz i słów. Jako się rzekło, winy za tę sytuację nie ponosi też dysponująca fantastycznymi możliwościami wokalnymi i ogromnym doświadczeniem scenicznym śpiewaczka. Otóż problemu trzeba raczej szukać w specyficznych właściwościach akustycznych paryskiej Sali Pleyela, w której niektóre głosy - w zależności od ich charakterystyki - nie docierają z właściwym wolumenem do usytuowanych nieco dalej słuchaczy. Wielka to szkoda i żal, że nie można było się w pełni delektować tym niecodziennym przecież wydarzeniem artystycznym.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |