opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2022       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Strauss i Bruckner czyli koncert Orchestre Philharmonique de Radio France

Na Cztery ostatnie pieśni Straussa składają się Frühling (Wiosna), Vor dem Schlafengehen (Przed zaśnięciem), September (Wrzesień), Im Abendroth (O zmierzchu). Autorem tekstu trzech pierwszych pieśni jest Hermann Hesse, a ostatniej - Joseph von Eichendorff. Nie wiadomo czy kompozytor chciał zgrupować te utwory w jeden cykl, natomiast wspólny im klimat i łączące je poetyckie tematy nieodparcie zachęcają do wykonywania ich razem. Przestrzeganie chronologii powstawania tych pieśni pozwala dojrzeć w nich metaforę życia ludzkiego, od narodzin, poprzez jesienny zmierzch starzenia się, aż do śmierci. Waltraud Meier wykonała te poruszające kompozycje z właściwym jej mistrzostwem i wrażliwością, umiejętnie modulowała swój ciepły głos, aby kreować następujące po sobie poetyckie obrazy i oddziaływać za ich pośrednictwem na naszą wyobraźnię.

Image

Zmysłowe brzmienie głosu niemieckiej artystki pozwoliło wczuwać się w subtelnie ulegającą zmianom atmosferę, od niepokoju do nostalgii, od zachwytu do melancholijnego zmęczenia, aż do ostatecznego wzlotu uwolnionej od ziemskich trosk duszy. Niezależnie od tych wszystkich zalet wielkiej sztuki Meier, uczestniczący w tym koncercie słuchacze odczuwali jednak pewien dyskomfort, czego źródłem była zachwiana równowaga proporcji dźwiękowych pomiędzy solistką i towarzyszącą jej orkiestrą.

Image

A przecież trudno odmowić dyrygentowi czujności w prowadzeniu muzyków, umiejętności synchronizowania odpowiednich poziomów dynamicznych czy wyczucia plastyczności poszczególnych fraz i słów. Jako się rzekło, winy za tę sytuację nie ponosi też dysponująca fantastycznymi możliwościami wokalnymi i ogromnym doświadczeniem scenicznym śpiewaczka. Otóż problemu trzeba raczej szukać w specyficznych właściwościach akustycznych paryskiej Sali Pleyela, w której niektóre głosy - w zależności od ich charakterystyki - nie docierają z właściwym wolumenem do usytuowanych nieco dalej słuchaczy. Wielka to szkoda i żal, że nie można było się w pełni delektować tym niecodziennym przecież wydarzeniem artystycznym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART