opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Noc letnia jesienią

Adaptacja dramatów szekspirowskich jest ulubionym zajęciem twórców. Ileż oper udało się skomponować dzięki nieśmiertelnym pierwowzorom, a każda sceniczna realizacja jest bodźcem do kolejnych prób odczytania sensu dramatów na nowo. Rok temu Opera na Zamku w Szczecinie, a potem Teatr Wielki w Poznaniu przygotowały The Fairy Queen Henry Purcella będącą skrzyżowaniem opery i pantomimy opartej na wątkach ze Snu nocy letniej. Purcell wprowadził do swej opery postaci, których nie ma u Szekspira: Pijanego Poety, bogów, bogiń, pasterzy, chińskich tancerzy, ale i oryginalne dzieło było w tym obecne dzięki takim postaciom, jak królowa elfów Tytania i jej mąż Oberon, dwie pary młodych kochanków - Helena i Demetriusz, oraz Hermia i Lizander - a także rzemieślnicy, którzy przygotowują sztukę o Pyramie i Tyzbe. U Szekspira i w wersji Purcella jest jeszcze hinduski chłopiec, o którego pokłócili się Tytania i Oberon. 

Image

U Karola Urbańskiego chłopca nie ma, natomiast centralną postacią jest Puk (tańczy go fantastycznie Tomasz Gruszecki), który używając kwiatu lubczyka potrafi pomieszać w uczuciach miłosnych tych wszystkich komu podczas snu spadnie na twarz kropla cudownego ziela. I tak najbardziej zabawnym elementem akcji Snu nocy letniej staje się miłość Tytanii do osła, wydarzenie, które ma ogromną ilość przykładów także we współczesności. W balecie Karola Urbańskiego sceny ze Spodkiem zamienionym w osła są okazją do popisów tańca charakterystycznego na pograniczu pantomimy i groteski nie zawsze w najlepszym guście, choć tkacz Spodek w wykonaniu Bogusza Osińskiego z pewnością dobrze wykonał układ zaproponowany przez choreografa. Bardzo nobliwie wypadł natomiast fragment początkowy, w którym widzimy mieszczańską rodzinę Hermii, jej ojca i przyjaciółki. Wszystko zmienia się do niepoznaki, gdy bohaterowie przenoszą się do lasu i tam poddani są działaniom elfów.  W klasycznym tańcu Hermia (Mina Kobayashi) poddawana jest zalotom Lizandra (Tomasz Wojciechowski) i Demetriusza (Mariusz Kowalczyk). Kulminacją spektaklu jest ślub trzech par odbywający się przy dźwiękach pysznego Marsza Weselnego, który orkiestra  Opery Nova pod batutą Jerzego Wołosiuka gra tak jak należy. Balet  kończy się Sceną finałową z oryginalnej muzyki Mendelssohna do komedii Szekspira, z udziałem chóru żeńskiego i dwóch sopranów, w której przywołany jest też motyw znakomitej Uwertury - pierwszego utworu orkiestrowego skomponowanego przez 17. letniego wówczas muzyka. Przyjaciel kompozytora Robert Schumann wytykał Mendelssohnowi, że na finał nie skomponował czegoś zupełnie nowego, tylko zamyka cykl jakby klamrą cytując początek. Spoglądając na scenę Opery Nova w Bydgoszczy i oklaskując spektakl baletowy stworzony przez Karola Urbańskiego wypada powiedzieć, że nawet  Schumann mógł się mylić.

                                                                                 Joanna Tumiłowicz

Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART