Przegląd nowości

Festiwal "Muzyczne przestrzenie" wart zapamiętania

Opublikowano: piątek, 23, wrzesień 2011 02:00
Wybitni, młodzi kameraliści z kraju i zagranicy, interesujący program oraz wyjątkowe miejsca artystycznych wydarzeń, złożyły się na sukces zakończonego I Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyczne przestrzenie. Podczas koncertu finałowego, w poznańskiej Farze wystąpił znakomity brytyjski sekstet wokalny - The King's Singers.
 
Image

W ramach Festiwalu od 9 do 17 września zorganizowano osiem niezapomnianych koncertów, które odbyły się w Katedrze w Gnieźnie, w Pałacu w Rogalinie, w Dworku Róża Poraja w Budziejewie, w Farze w Koninie, na Zamku w Gołuchowie, w Pałacu w Dobrzycy, w Kościele Garnizonowym w Gnieźnie i w Farze w Poznaniu.

Image

Koncertom towarzyszyła wyjątkowa atmosfera wielkiego muzycznego święta. Wyrównany i wysoki artystyczny poziom wykonywanych utworów był zasługą wybitych artystów, którzy zaprezentowali swoje umiejętności festiwalowej publiczności. Na koncertach wystąpili: José Gallardo, Michał Dąbrowski, Lena Neudauer, Janusz Wawrowski, Anna Maria Staśkiewicz, Katarzyna Budnik-Gałązka, Artur Rozmysłowicz, Magdalena Karolak, Magdalena Bojanowicz, Marcin Zdunik, Rafał Kwiatkowski, Janusz Widzyk, Jadwiga Rappe, Bogumiła Dziel-Wawrowska, Małgorzata Pańko, Magdalena Rucińska, Robert Dymowski oraz The King's Singers.


Znakomitym pomysłem dyrektora artystycznego Festiwalu, Janusza Wawrowskiego było włączenie do festiwalowego programu utworów zapomnianych i mało znanych polskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku. Artystom udało się zafascynować publiczność biorącą udział w koncertach wspaniałymi interpretacjami utworów m.in. Juliusza Zarębskiego czy Witolda Maliszewskiego. Warto odnotować fakt wykonania podczas Festiwalu wszystkich utworów kameralnych Zygmunta Noskowskiego. Nie zabrakło dzieł największych kompozytorów europejskich: Bacha, Boccheriniego, Liszta, Brahmsa, Mahlera, Strawińskiego, Fauré oraz współczesnych polskich kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego i Pawła Łukaszewskiego.

Image

Festiwal w Katedrze w Gnieźnie rozpoczął się występem Orkiestry Młodzieżowej Muzycznych przestrzeni złożonej z licealistów i studentów wyższych uczelni muzycznych, powołanej specjalnie na inauguracyjny koncert. Kierownictwo artystyczne nad tym projektem objął Marcin Zdunik. Wśród solistów wystąpiła Jadwiga Rappe i Bogumiła Dziel-Wawrowska.


W programie koncertu znalazły się utwory Jana Sebastiana Bacha i Henryka Mikołaja Góreckiego. Poznański koncert The King's Singers na zakończenie festiwalu na długo pozostanie w pamięci licznego grona melomanów, którzy przybyli w sobotni wieczór do poznańskiej Fary. Punktem kulminacyjnym koncertu była światowa prapremiera utworu Responsoria Tenebrae polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Dzieło to powstało na specjalne zamówienie wokalnego sekstetu z Wielkiej Brytanii i zostało przez "Królewskich Śpiewaków" wykonane podczas pierwszej części koncertu finałowego. Utwór, dedykowany Jerzemu Salzmanowi, składa się z pięciu niezależnych części i trwa ok. 20 minut. Tekst w języku łacińskim zaczerpnięty został z liturgii Wielkiego Tygodnia. Podczas Festiwalu zorganizowano także międzynarodowe kursy mistrzowskie prowadzone przez prof. Jagnę Sokorską-Kwika, prof. Yaira Klessa oraz prof. Janusza Widzyka, a ich uczestnicy zaprezentowali nowo zdobyte umiejętności podczas koncertu w auli gnieźnieńskiej Szkoły Muzycznej.

Image

Organizatorzy festiwalu postawili sobie także za cel edukowanie młodego pokolenia przyszłych melomanów. Specjalnie z myślą o najmłodszych zaplanowane zostały działania artystyczne towarzyszące festiwalowi. Uczniowie z gnieźnieńskich szkół podstawowych zostali zaproszeni na wystawę instrumentów wykonanych przez artystę-lutnika z Zakopanego, Wojciecha Topę. Blisko 250 dzieci dowiedziało się jak wygląda warsztat lutniczy, z czego wykonuje się instrumenty i mogło z bliska zobaczyć oraz wziąć do ręki zgromadzone na wystawie muzyczne eksponaty.

Natomiast specjalnie dla gimnazjalistów Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie otworzył swoje drzwi i zaprezentował swe wnętrza "od kuchni". Młodzież mogła m.in. poznać pracę aktorów, kostiumologów, scenografów, zobaczyć kulisy oraz obejrzeć fragmenty spektaklu Spotkanie z Gelsomino.

Organizatorem Festiwal była Fundacja im. Zygmunta Noskowskiego, która powstała 100 lat po śmierci Zygmunta Noskowskiego, wielkiego dyrygenta, pedagoga, publicysty muzycznego, ale przede wszystkim wybitnego kompozytora. Założyła ją grupa młodych ludzi, którzy w ten sposób pragną złożyć hołd i niejako spłacić dług wdzięczności człowiekowi, który całe życie oddał propagowaniu muzyki polskiej oraz promocji polskich twórców.


Głównym celem Fundacji jest wspieranie i upowszechnianie szeroko pojętej kultury i sztuki. Cel ten pragnie realizować poprzez popularyzowanie muzyki klasycznej wśród najmłodszych m.in. przez organizowanie w Gnieźnie cyklicznych koncertów edukacyjnych W królestwie muzyki oraz warsztatów muzycznych Euforia sztuki, podczas których dzieci będą mogły w sposób bezpośredni zetknąć się ze sztuką poprzez spotkania z artystami i czynny udział w różnych zajęciach. Szczególny nacisk jest i będzie kładziony jest na działania integracyjne na rzecz dzieci i osób niepełnosprawnych.

Image

Fundacja pragnie również brać czynny udział w promowaniu polskich twórców, osiągnięć twórczych i przedsięwzięć kulturalnych. Chce wspierać i pomagać w rozwoju kariery dzieci i młodzieży uzdolnionej muzycznie przez organizację Mistrzowskich Kursów Muzycznych, na których młodzi adepci sztuki muzycznej będą mieli okazję doskonalić się pod kierunkiem najlepszych artystów z całego świata.

Image

Bardzo istotnym punktem działalności Fundacji staje się Festiwal Muzyki Kameralnej Muzyczne przestrzenie. W przyszłości Fundacja planuje wydawanie nut dzieł polskich kompozytorów, które do dzisiaj nie doczekały się polskich publikacji. Planowane są również wydawnictwa płytowe z tymi zapomnianymi arcydziełami.

                                                                                 Jaroslaw Bardysz