opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Papiez 131-89.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pomiędzy dwudziestowiecznym klasycyzmem a impresjonizmem

W przeciwieństwie do Strawińskiego Ravel nie ogranicza się do pierwszoplanowego czynnika motorycznego, ale cieszy ucho słuchacza również feerią barw, choć w tym przypadku zdecydowanie przeważają ich mroczniejsze tonacje, poczynając od pierwszych taktów orkiestrowego wstępu z instrumentami o najniższych rejestrach. Poza tym przez bogatą fakturę orkiestrową przebijają echa nieco wcześniej skomponowanego Bolera.

 

Filharmonia Krakowska 314

 

Jak Chopin w swoich Mazurkach stworzył artystycznie przetworzoną wizję polskich tańców, tak Ravel postąpił we wspomnianym Bolerze, jak i z walcem w poemacie choreograficznym w ten sposób zatytułowanym. Może się wydać interesującym, że dokonywali tego Francuz oraz Bawarczyk Richard Strauss w Kawalerze srebrnej róży, a nie noszący to samo nazwisko, co ostatni, seryjni producenci wiedeńscy jego popularnych opracowań. Dyrygent umiejętnie wyważył kontrasty między stopniowo wyłaniającym się i przybierającym na sile tematem walca a pobocznymi epizodami, którym od czasu do czasu ustępuje miejsca w celu wprowadzenia większego urozmaicenia.

 

 Filharmonia Krakowska 328

 

Program otworzyło Morze Claude'a Debussyego. Tym razem było ono raczej sztormowe, jeśli zważy się momentami natężenie dynamiczne. Nieco zmącone miast iskrzenia się pełną paletą odcieni kolorystycznych jak przystało na muzyczny impresjonizm, bezsprzecznie zainspirowany Monetowskimi marinami. Wydaje mi się, że naturze Alaksandra Chumali bardziej odpowiadają formy o zdecydowanej konstrukcji i absolutnym charakterze, bez odniesień programowych, nawet, jeśli nie zostały one wprost sformułowane, jak w przypadku ostatniego dzieła? 

                                                                 Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART