opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

305 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Instalacja operowa, nowy gatunek? – Opera Rara 2024

W przeciwieństwie do poprzednio przywołanych utworów projekcje wideo nie posiadają w nim charakteru przedstawiającego, lecz abstrakcyjny. Libretto napisała Kenka Lekovich, pisarka chorwackiego pochodzenia. Jak w tradycyjnej operze, tak i w tej czynnik muzyczny wysuwa się na pierwszy plan i dominuje nad wizualnym (wideo: Paolo Pachini Leonardo Romoli), który pod względem pomysłowości znacznie mu ustępuje. Muszę przyznać, że spodziewałem się, iż będzie bardziej agresywny, a więc „bił po oczach”i poprzez rytmiczną pulsację wywoływał stany psychedelicznej natury.

 

 Spis metali 2

  

A faktycznie w przeważającej mierze sprowadzał się do roli czysto dekoracyjnej, na dodatek przez większą część ujęty w ramy trzech kwadratów, z rzadka tylko pojedynczymi punktowymi motywami wędrujący po całym panoramicznym ekranie. Siłą rzeczy uwaga koncentrowała się zatem głównie na muzyce, przy czym znowu jej warstwa akustyczna w błyskotliwym wykonaniu Spółdzielni Muzycznej pozostawała o wiele bardziej interesująca niż elektroniczna (reż. dźwięku: Damian Raźny), poza ustępami, w których relacje pomiędzy nimi oparte były na technice imitacyjnej. Na przestrzeni prawie godzinnej formy obcujemy z brzmieniami o znacznej wynalazczości i sile wyrazu (jednym ze szczególnie wyróżniających się był puzonista Kacper Świątek), uzyskiwanymi bez uciekania się do preparacji instrumentów, poza nielicznymi przypadkami pustych przedęć. Znaczne wrażenie wywierały partie smyczków, odwołujące się w skrzypcach (Barbara Mglej) do efektów glissandowych, a w przypadku wiolonczeli (Jakub Gucik) połączonych z tremolandami. Solo sopranowe przebiega w skrajnych rejestrach, a także operuje kontrastami barwowymi. Znalazło ono odpowiednią odtwórczynię w osobie Anny Zawiszy, wnoszącej do wykonania własny, indywidualny wkład interpretacyjny, dzięki czemu wykonanie nabrało niepowtarzalnego piętna. Pod koniec kolejni muzycy wyłączają lampki przy pulpitach, co przypomniało mi historię z XLV Symfonią fis-moll Pożegnalną” Josepha Haydna (tam na dodatek wychodzącymi). A zatem okazuje, że z performensem mieliśmy już do czynienia przed 251 laty.

                                                               Lesław Czapliński 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART