opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Uniewinnić Czajkowskiego

To wynik trwającej od 2015 roku współpracy z rosyjskim śpiewakiem Alexandrem Anisimowem. Spoglądając na polskie życie muzyczne nietrudno zauważyć, że od prawie dwóch lat, od rosyjskiej pełnoskalowej agresji na Ukrainę, z programów koncertowych wyeliminowano wszelką muzykę skomponowaną przez rosyjskich twórców, nie tylko współczesnych, popierających być może toczącą się wojnę, ale także już dawno zmarłych, a nawet żywiących przyjazny stosunek do Polski i Polaków. Embargo na rosyjską kulturę w Polsce, wynikające z emocjonalnego odrzucenia wszelkich przejawów „rosyjskości”, na szczęście powoli ulega złagodzeniu. Przykładem jest np. stopniowe zdejmowanie ograniczeń co do muzyki Rachmaninowa – tu warto zauważyć np. najnowsze wydanie przez naszą zasłużoną oficynę DUX Sonat fortepianowych Etiud – Tableaux Sergiusza Rachmaninowa granych przez wykształconego w Polsce syryjskiego pianistę Ayhama Hammoura. W tym kierunku od dłuższego czasu podąża też w swojej luksemburskiej firmie nagraniowej Aconcagua Beata Szałwińska. Przykładem jest okolicznościowy, nieco pretensjonalny wizualnie wydany kompakt z dwoma tylko utworami Piotra Czajkowskiego mający na celu odnotowanie wcale nie okrągłej, bo 183 rocznicy urodzin kompozytora (i 130 okrągłej rocznicy śmierci, o której się nie wspomina). Na płycie znalazły się dwie znane pieśni, z rosyjska nazywane romansami, Wild Nights (Noczi bezumnyje), do której słowa napisał Aleksiej Apuchtin, oraz Again, As Before, Alone (Snowa kak preżdie odin), ze słowami Daniiła Ratgauza. Tę pierwszą słyszymy w transkrypcji na fortepian solo dokonanej przez Frederica Meindersa, w drugiej natomiast Beata Szałwińska towarzyszy śpiewakowi Alexandrowi Anisimowowi. Oba wykonania spełniają warunki stylu romantycznego, gdzie fortepianowi powierzona jest rola tworzenia nastroju środkami wirtuozowskimi, zaś piękny, aksamitny głos basowy śpiewaka dopełnia całości. Można się zastanawiać, czy partia fortepianu nie wybija się zbyt mocno na tle ludzkiego głosu. To jednak może być wynikiem niezbyt uważnej reżyserii dźwięku. Wiadomo przecież, że Beata Szałwińska ma na swoim koncie także występy z innym śpiewakiem, znanym tenorem Ryszardem Karczykowskim. Nie zmienia to faktu, że oba wykonania są bardzo interesujące i spełniają swoje okolicznościowe założenia. Dobrze więc, że Beata Szałwińska podjęła się trudu przypomnienia polskim melomanom pięknych strof muzycznych liryki wokalnej Piotra Czajkowskiego, który już dosyć długo czeka na jakiś „akt łaski” w polskim krajobrazie muzycznym. A w dalszej kolejności zapowiadany jest powrót do Opery Narodowej dramatu muzycznego Modesta Musorgskiego Borys Godunow.

                                                                    Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART