GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDonizetti Opera Festiwal w Bergamo: „Alfredo il Grande”
Strona 4 z 5
Nie brak też tu nawiązania do współczesnych wydarzeń, kiedy na ekranie pojawiają się sceny z ataku na Kapitol Stanów Zjednoczonych, podczas którego tysiące rozjuszonych zwolenników ustępującego z urzędu Donalda Trumpa wtargnęły do tej świątyni amerykańskiej demokracji, dopuszczając się aktów wandalizmu i rabunku. Zatem nadrzędnym zamysłem inscenizatora wydaje się być uświadomienie widzowi - powtórzmy to raz jeszcze - że ofiarą wszelkich konfliktów są bardzo często książki - krótko mówiąc: kultura.
Na początku spektaklu publiczność może być jednak nieco zdezorientowana, widząc, że Stefano Simone Pintor oscyluje pomiędzy pełnowymiarową realizacją, a wersją półsceniczną. Wynika to z obecności w przedstawieniu chórzystów w strojach koncertowych i z partyturami w rękach, a także z widoku solistów pojawiających się nieraz na proscenium i również zerkających w partytury. Taki był jednak ponoć pierwotny zamiar, aby wykorzystać - na wzór książek - zapis nutowy jako symbol sfery kultury.
Zresztą w pewnym momencie owe partytury zamieniają się w białe tarcze z czerwonym krzyżem w środku, jakby dla podkreślenia, że to właśnie kultura może stawić czoła zdziczeniu i bestialstwu. Niezależnie zatem od wątpliwej jakości libretta reżyser nadzwyczaj zręcznie wybrnął z trudnej sytuacji, tworząc zajmujący obraz sceniczny. Wszakże to warstwa muzyczna tej wyciągniętej z mroków zapomnienia opery dostarcza najwięcej satysfakcji. Chociaż słychać w niej wyraźne wpływy Rossiniego, to przecież juz od pierwszych minut rozpoznajemy tak charakterystyczny dla Donizettiego styl, porywający inwencją melodyczną, barwami bogatej instrumentacji czy wysmakowanymi harmoniami. Orkiestra Donizetti Opera pod batutą Corrado Rovarisa interpretuje tę muzykę z udzielającą się publiczności radością i entuzjazmem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |