GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościAlma Mahler i jej również komponujący mąż
Strona 2 z 3
Niestety, większość z nich zaginęła. W czasie koncertu zaprezentowano dwa cykle jej pieśni, w których fortepianowy akompaniament zastąpiła orkiestrowym Agata Zubel. Posiadają one wybitnie deklamacyjny charakter, a więc muzyka ściśle podąża za tekstami poetyckimi, do których słów zostały skomponowane.
Na Pięć pieśni składają się: Ciche miasto, w którym dochodzą do głosu efekty onomatopeiczne, W ogrodzie mego ojca wypełniają zmysłowe, ekspresjonistyczne uniesienia, Przyjemna ciepła noc do wiersza Rilkego dostarczyła śpiewaczce okazji do operowania ciemną, altową barwą, Z tobą to odważnie do poezji Heinego zwraca uwagę niepokojące szkliste brzmienie skrzypiec (czyżby Agata Zubel zainspirowała się w tym względzie scherzem z zapomnianej IV Symfonii Gustava?), a Przechadzam się wśród kwiatów odznacza się aforystycznością i na poły recytacyjną artykulacją.
W Czterech pieśniach pieściła słuch ciepła, zmysłowa barwa w Nocnym świetle, budziło podziw operowanie szeroko płynącą frazą w Leśnej błogości, a w zakończonej długą wokalizą Pieśni żniwnej delikatna, nieomal nucąca artykulacja. Po wysłuchaniu pieśni Almy Mahler w ujęciu Agaty Zubel pomyślałem, że może warto, by artystka sięgnęła po Oczekiwanie (Erwartung) przywołanego już Schönberga, zwłaszcza po nieudanym, mało drapieżnym jego wykonaniu przed laty w Krakowie w ramach Opery Rara. Już sobie na to ostrzę uszy! Sensacyjnym odkryciem tego wieczora było, iż jej mąż Gustav także komponował i to całkiem udatnie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |