opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Stanisław Wiechowicz – „List do Marc Chagalla”

 

Uczestniczył w poddrezdeńskim Hellerau w eksperymentalnych kursach Émile Jaques-Dalcroze'a, autora metody umuzykalnienia poprzez rytmikę. Studia kompozytorskie odbył w konserwatorium petersburskim. W czasie I wojny uczył w kijowskiej szkole muzycznej Walentyny Szaposznikow, która została jego pierwszą żoną. Po repatriacji do kraju osiadł w Poznaniu, gdzie był profesorem miejscowego konserwatorium. Zajmował się także krytyką muzyczną (z pomocą jego recenzji uwiarygodniłem wyszukaną przez siebie informację, że polska premiera Krainy uśmiechu, wbrew Przewodnikowi operetkowemu Lucjana Kydryńskiego, odbyła się nie w Warszawie, ale właśnie w Poznaniu, w teatrze, nomen omen, „Uśmiech”). 
Podczas pobytu w Paryżu zetknął się z legendarną Nadią Boulanger.

 

Wiechowicz 2

 


Po wojnie do śmierci mieszkał w Krakowie, gdzie był profesorem tamtejszej Akademii Muzycznej. Na domu przy ul. św. Marka 8 umieszczono pamiątkową tablicę, a imię jego nosi jedna z krakowskich szkół muzycznych (będąc jej uczniem przygotowałem z tej okazji tzw. audycję, choć u samego Stanisława Wiechowicza nie miałbym szans, bo jak wspomniała w rozmowie ze mną Krystyna Sękowska, wdowa po nim, przywiązywał wielką wagę do przestrzegania norm obyczajowych i wyprosił studenta, który zjawił się na zajęciach w szortach).
U Stanisława Wiechowicza, po śmierci Artura Malawskiego kończył swoje studia muzyczne Krzysztof Penderecki (co prawda wdowa, p. Krystyna Wiechowiczowa w rozmowie ze mną twierdziła, że była to czysta formalność). Tenże jednak wspominał, że bardzo wiele zawdzięczał mu pod względem posługiwania się chórem, w komponowaniu dla którego Wiechowicz był jednym z największych mistrzów i autorytetów w historii polskiej muzyki (między innymi Kolędziołki beskidzkie Pastorałki, obydwie kompozycje do słów Emila Zegadłowicza, ulubionego poety Wiechowicza, jeśli wspomni się jeszcze kantatę Dzień słowiański).
W jego twórczości o palmę pierwszeństwa rywalizowały ze sobą tendencje do stylizacji muzyki ludowej z archaizacją.
Przykładem pierwszej jest jego nasłynniejszy utwór – scherzo symfoniczne Taniec weselny Chmiel, odznaczający się drapieżną motoryką, wynikającą z uprzywilejowania czynnika rytmicznego
wyprowadzonego z oberka. Podobnie jest w przypadku Suity Kasia na smyczki z dwoma klarnetami. 
Przykładem drugiego podejścia jest orkiestrowy Koncert staromiejski, odwołujący się do techniki polifonicznej. Innym przejawem jest chóralna Passacaglia i fuga.

                                                                   Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART