GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTęsknota w słowach i głosie
Strona 2 z 2
Wybór nie jest przypadkowy, chodziło o zestaw dający „poczucie nieustającej tęsknoty za czymś, co nigdy nie miało miejsca i prawdopodobnie nie może się wydarzyć, a jednak nawiedza nas, pozostawiając w niespokojnym niespełnieniu". Tak właśnie Olga Maroszek stara się zinterpretować podróż przez rozmaite światy, którą melancholijnie odbywa z pianistką Julią Laskowską.
Najpierw zagłębiamy się w świat angielskiego renesansu, bo słuchamy 10 Sonetów miłosnych Szekspira, w ujęciu kompozytorskim Kabalewskiego. Te całkowicie tradycyjnie napisane, melodyjne pieśni, w oryginale śpiewane przez głos basowy, mają tę cechę, że trudno je zakwalifikować, pod względem zawartości tekstowej do poezji kierowanej do kobiety, czy też do mężczyzny. Nie ma natomiast takich wątpliwości w przypadku dwóch pieśni Czajkowskiego. Zwłaszcza dynamiczna, taneczna Pieśń Cyganki ma wyraźnie określonego adresata. Swoistą rewelacją wokalno-aktorską jest 6 Pieśni hiszpańskich op. 100 Dymitra Szostakowicza. Tutaj walory niskiego głosu Olgi Maroszek są najlepiej wykorzystane, a także jej muzyczny temperament i wyobraźnia uczyniła z tych utworów główny punkt popisu. Nie byłoby zaskoczeniem, gdyby to wykonanie wywoływało ciarki u słuchaczy. Recital tęsknych pieśni zamykają cztery utwory Rachmaninowa, wśród nich słynna pieśń Gruzinki oparta na orientalnym motywie melodycznym z zawartą tu zachętą do wokalizy. Partia fortepianu, niekiedy traktowana wirtuozowsko, jest także wartością podnoszącą jakość całego nagrania. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |