opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Rogaty anioł ze smykiem

Miłość ta też miała w podtekście knowania Mefista, ale z pozoru wszystko wyglądało ślicznie i lirycznie. Zaraz po duecie pojawiły się rytmy żywiołowego Walca, który pochłonął całkowicie oboje zakochanych. Ten taniec jest finałowym, szalenie wirtuozowskim zakończeniem tego konkursowego utworu, bo pamiętajmy, że Hina Maeda zwyciężyła w ostatnim Konkursie Skrzypcowym odbywającym się w Poznaniu. Ten utwór był niczym dyplom laureata. A Sonata Mozarta? Zaskakująco smutna, jak na z natury pogodną muzykę Amadeusza.

 

Maeda 3

 

W drugiej części, Tempo di Menuetto, fortepian zaczyna delikatną melodyjką typu pozytywkowego. Do tego cichutko dołączają skrzypce i dalej prowadzą swój nostalgiczny śpiew. Coś z takiej krynicznie czystej nostalgii dało się słyszeć także w Sonacie Weinberga. W części pierwszej Andante kompozytor zapragnął rozwinąć muzycznie motyw ludowej tęsknej pieśni w stylu rosyjskim wyrażającym się w harmonii. W części drugiej Allegro molto znów dały się słyszeć w partii fortepianu jakby rytmy szybszej, tanecznej piosenki dziecięcej.

 

Maeda 4

 

W kolejnych dwóch częściach utworu pojawiły się nerwowe figuracje znane z utworów zaprzyjaźnionego z kompozytorem Dymitra Szostakowicza. W ostatniej części, gdzie tempo ulega kilkakrotnym zmianom, fortepian ma dłuższe solo, które mógłby umieścić Szostakowicz w swym genialnym cyklu fortepianowych Preludiów i fug. Dopiero po dłuższym przebiegu polifonicznie zazębionych tematów melodię podejmują skrzypce pod wyczulonymi palcami swej anielsko-diabelskiej Mistrzyni. Ona też doprowadza w końcowym Andante tę wzrosłą w bólu muzykę do bardzo cichego zamknięcia. Hina Maeda dla podsumowania nastroju recitalu zainicjowała dwa bisy – był to Wieniawski wirtuozowski. Oberek i powtórka Walca z Fantazji. Niezwykle wyczulony i czarodziejsko diabelski był w swoich partiach pianista, który z uwagą akompaniował, by za chwilę przejąć prowadzenie.

                                                                              Joanna Tumiłowicz

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART