GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRogaty anioł ze smykiem
Strona 2 z 2
Miłość ta też miała w podtekście knowania Mefista, ale z pozoru wszystko wyglądało ślicznie i lirycznie. Zaraz po duecie pojawiły się rytmy żywiołowego Walca, który pochłonął całkowicie oboje zakochanych. Ten taniec jest finałowym, szalenie wirtuozowskim zakończeniem tego konkursowego utworu, bo pamiętajmy, że Hina Maeda zwyciężyła w ostatnim Konkursie Skrzypcowym odbywającym się w Poznaniu. Ten utwór był niczym dyplom laureata. A Sonata Mozarta? Zaskakująco smutna, jak na z natury pogodną muzykę Amadeusza.
W drugiej części, Tempo di Menuetto, fortepian zaczyna delikatną melodyjką typu pozytywkowego. Do tego cichutko dołączają skrzypce i dalej prowadzą swój nostalgiczny śpiew. Coś z takiej krynicznie czystej nostalgii dało się słyszeć także w Sonacie Weinberga. W części pierwszej Andante kompozytor zapragnął rozwinąć muzycznie motyw ludowej tęsknej pieśni w stylu rosyjskim wyrażającym się w harmonii. W części drugiej Allegro molto znów dały się słyszeć w partii fortepianu jakby rytmy szybszej, tanecznej piosenki dziecięcej.
W kolejnych dwóch częściach utworu pojawiły się nerwowe figuracje znane z utworów zaprzyjaźnionego z kompozytorem Dymitra Szostakowicza. W ostatniej części, gdzie tempo ulega kilkakrotnym zmianom, fortepian ma dłuższe solo, które mógłby umieścić Szostakowicz w swym genialnym cyklu fortepianowych Preludiów i fug. Dopiero po dłuższym przebiegu polifonicznie zazębionych tematów melodię podejmują skrzypce pod wyczulonymi palcami swej anielsko-diabelskiej Mistrzyni. Ona też doprowadza w końcowym Andante tę wzrosłą w bólu muzykę do bardzo cichego zamknięcia. Hina Maeda dla podsumowania nastroju recitalu zainicjowała dwa bisy – był to Wieniawski wirtuozowski. Oberek i powtórka Walca z Fantazji. Niezwykle wyczulony i czarodziejsko diabelski był w swoich partiach pianista, który z uwagą akompaniował, by za chwilę przejąć prowadzenie. Joanna Tumiłowicz
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |