GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ ksiąg pieśni
Strona 2 z 3
Śpiewak, w zależności od wymowy wykorzystanego w nich materiału literackiego, na który w znacznej mierze składają się erotyki, dobierał różne środki artykulacyjne i techniczne. W Nachtgang (Nocny spacer), w którym dominuje pierwiastek liryczny, odwołał się do płynnego prowadzenia kantyleny i ściszonej dynamiki, a w Morgen (Jutro) do ekspresyjnego falsetu przy przejściu do wyższego rejestru.
Tam, gdzie dochodziła do głosu przede wszystkim charakterystyczność: All meine gedanken (Wszystkie moje myśli) i Cäcilie, artysta za pomocą parlanda podążał za plastycznie kształtowaną linią melodyczną, niekiedy na pograniczu mowy i śpiewu, w czym zapewne pomagało mu aktorskie wykształcenie. Kiedy indziej jeszcze, na przykład w Allerseelen (Wszystkie dusze), różnicował czynnik barwowy.
Godnego siebie partnera znalazł w osobie pianisty Lecha Napierały. Niekiedy to właśnie partia fortepianu dopowiadała przesłanie pieśni jak w zakończeniu przywołanego Morgen. W Alle liebe (Wszystka miłość) posiadała wręcz impresjonistyczny charakterakter, dobarwiając zarysowany przez śpiewaka nastrój i pejzaż dźwiękowy, a w Ruhe, meine Seele! (Spoczywaj, moja duszo!), zgodnie z refleksyjną treścią zwolna dogasając. W cyklu Dwuwierszy Aleksandra Nowaka, pięciu utworów do poezji Bolesława Leśmiana, głosy: wokalny oraz instrumentalny są równorzędne, można więc mówić nie tyle o pieśniach, ile dialogach. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |