opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Maszyński na Trakcie Królewskim

Kompozytor miał 17 lat, gdy umarł Moniuszko, nie mógł więc być uczniem autora Halki, ale w jakimś sensie stał się kontynuatorem jego dzieła, miał bowiem podobne poglądy na rolę muzyki, a zwłaszcza śpiewu w społeczeństwie. Podobnie jak Moniuszko wybierał starannie słowa do swych pieśni, miał przy tym możliwość korzystania z nastrojowej poezji twórców okresu Młodej Polski.

 

Maszynski 2

 

Jolancie Pszczółkowskiej udało się zaprosić do udziału w koncercie dwie renomowane solistki, oczywiście „specjalistkę” od Maszyńskiego Liliannę Zalesińską oraz występującą nieustannie w zagranicznych teatrach muzycznych sopranistkę koloraturową Annę Simińską. Tę ostatnią artystkę Jolanta Pszczółkowska przedstawiła jako następczynię Zdzisławy Donat, która była niezawodną i najsłynniejszą polską Królową Nocy w operze Mozarta Czarodziejski flet. Tym samym szlakiem podąża dziś Anna Simińska. Co ciekawe obie występujące na koncercie artystki spotkały się na estradzie Pałacu Staszica, bowiem w przygotowanym programie znalazły się aż trzy duety Piotra Maszyńskiego, do słów Adama Asnyka, Teofila Lenartowicza oraz samego kompozytora. Trzeba przyznać, że obie panie, dysponujące różnymi głosami, świetnie ze sobą współbrzmiały, doskonale się barwowo uzupełniały. Anna Simińska dodawała duetowi jasności i blasku w wysokich rejestrach sopranu. Lilianna Zalesińska dopełniała pieśni ciemną, aksamitną barwą głosu. Śpiewanie w duecie, kiedy obie artystki niekiedy powtarzają te same słowa, pomagało też w lepszym zrozumieniu poetyckich tekstów. Śpiewaczki podzieliły się pozostałymi pieśniami, które skomponowano na głos solo z fortepianem. Znalazła się tu np. ciekawostka, pieśń Romantyka z typowo hiszpańskim rytmem bolera. Również tekst Włodzimierza Stebelskiego nawiązywał do ognistej miłości niejakiego Don Fernanda, co dało Annie Simińskiej okazję do bardzo wyrazistej i pełnej humoru interpretacji utworu. Sopran i mezzosopran wraz z pianistką wykonały na bis jeszcze raz duet wokalny W jasną dal, z typowo młodopolską rozterką, lękiem i tęsknotą za spełnieniem, co wyrażały kilkakrotnie powtarzane słowa: Tam, w krainie złud.

                                                                      Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART