GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Kalejdoskop spojrzeń” Aleksandry Garbal
Strona 2 z 2
Na dwóch krążkach artystka nagrała w sumie 21 różnych „spojrzeń” i żałować należy tylko, że nie opatrzyła ich osobnymi tytułami, a poszczególne utwory, nazwijmy je miniaturami, różnią się stylistycznie od siebie. Pierwszy w kalejdoskopie jest muzycznym freskiem opartym na temacie Bogurodzicy.
Kolejne 20 można by uznać za próbę przemarszu po historii muzyki ostatnich 150 lat, przy czym jednym z głównych środków wyrazu w kilkunastu początkowych, zapewne w dużej mierze improwizowanych „spojrzeniach", są typowo Lisztowskie, wirtuozowskie pasaże. Próbujemy więc stylu Debussy'ego, Skriabina, Rachmaninowa, zaczynamy jakby Balladę Chopina, potem Griega, Ravela z przejściem do Rusałki Dworzaka i już jesteśmy we współczesności. Trafiamy na echa rocka i minimalu, potem Zygmunta Krauzego z Ligetim, odzywa się Bacewiczówna, jakieś bliskowschodnie ethno i wczesny Messiaen, ale bez głosów ptasich. Ćwierkania i trele pojawiają się na drugim krążku zaraz po skalach używanych w muzyce Chin. Chwilowy postój w tym przemarszu daje stylistyka Szymanowskiego, znów Skriabina z Lisztem i docieramy do awangardy proponowanej przez Bogusława Schaeffera z zespołem MW2. Fortepian Calisia, na którym dokonano rejestracji, zaczyna być po trochu preparowany, coraz więcej strun jest uderzanych nie młoteczkami ale szarpanych palcami. To są już najbardziej płodne lata warszawskojesienne, sonoryzm, konstruktywizm itd. Zakończenie jest mocno rytmiczne, nieco brutalne jak u Bartoka, ale zarazem minimalistyczne, które wieńczy dwukrotne wybrzmiewające przejechanie palcami po wszystkich strunach fortepianu. Kto nie wierzy, niech sam posłucha. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |