GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Kadisz 1942” Krzesimira Dębskiego
Strona 2 z 2
Utwór był raczej rozbudowanym freskiem muzycznym składającym się z kilkunastu epizodów o różnym charakterze, także wesołym, tanecznym, ale również dramatycznym, nostalgicznym, Poszczególne części utworu stanowiły bardzo urozmaiconą paletę technik i stylów kompozytorskich. Były więc epizody bardzo śpiewne, typowo musicalowe, przywodzące na myśl słynnego Skrzypka na dachu Jerry’ego Bocka, a następnie żywiołowe sekwencje West Side Story Leonarda Bernsteina.
Były modernistyczne i surowe, oparte w dużej mierze na grze instrumentów perkusyjnych. Były drapieżne, mechanistyczne, jakby imitujące pędzący pociąg, był też epizod śpiewany, powtarzający zagrany na wstępie 8-taktowy motyw, stanowiący jakby temat przewodni całego utworu i pojawiający się w rozmaitych wariacjach.
Sam początek Kadiszu stanowił klasyczną ekspozycję tego tematu imitującego popularne żydowskie pieśni i został zagrany przez solistkę orkiestry Primuz na skrzypcach. Jego rozwinięcia i taneczne przyśpieszenia nabierały niekiedy ognistego charakteru czardasza, który później przechodził w tempa wolniejsze, bardziej żałosne czy dramatyczne. W sumie trwające blisko godzinę nowe dzieło Krzesimira Dębskiego mogłoby być udaną ścieżką dźwiękową do jakiegoś dramatu filmowego, a poszczególne epizody uporządkowane w nieco inny spoób, układałyby się w ciekawą muzyczną opowieść nawiązującą do naszej wspólnej historii, jednak nie była to rozdzierająca modlitwa za zmarłych (zamordowanych). Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |