Przegląd nowości

Ensemble Les Surprises w paryskim Théâtre des Champs-Elysées

Opublikowano: poniedziałek, 21, listopad 2022 11:08

Występujący w zmiennej konfiguracji (w zależności od programu) barokowy zespół Les Surprises powstał w 2010 roku z inicjatywy grającej na violi Juliette Guignard oraz Louisa-Noëla Bestiona de Camboulasa, organisty i klawesynisty.

 

Louis-Noel Bestion de Camboulas

 

Sama nazwa nawiązuje do opery-baletu Les Surprises de l’Amour Jean-Philippe’a Rameau, kierując uwagę na repertuarowy obszar, jakim rzeczony ansambl pragnie się zajmować.


Jego podparta muzykologicznymi i historycznymi badaniami działalność koncentruje się bowiem w dużej mierze na przywracaniu życiu koncertowemu spoczywających w zbiorach Biblioteki Narodowej Francji i kompletnie zapomnianych partytur, szczególnie tych napisanych w osiemnastym wieku. Nagrania pochodzących z tego okresu kompozycji (dokonane głównie pod szyldem Editions Ambronay) były już wielokrotnie wyróżniane przez międzynarodową prasę muzyczną, a ich koncertowe wykonania w prestiżowych salach i podczas renomowanych festiwali wzbudzają duże uznanie publiczności. W roku 2014 za swoją artystyczną działalność zespół  został wyróżniony przez Profesjonalne Stowarzyszenie Krytyki Muzycznej nagrodą „Rewelacja muzyczna”, co na przestrzeni pięćdziesięciu lat istnienia tej dystynkcji zdarzyło się w przypadku zespołu barokowego po raz pierwszy. Warto jeszcze wspomnieć, że od roku 2020 ansambl Les Surprises przebywa na rezydencji artystycznej w ramach francuskiego Festiwalu Sinfonia en Périgord, współpracując zarazem z Centrum Muzyki Barokowej w Wersalu. 6 listopada sztukę wykonawczą członków rzeczonego anamblu miała okazję podziwiać - w ramach cyklu niedzielnych koncertow porannych - publiczność paryskiego Théâtre des Champs-Elysées. Przed szczelnie wypełnioną widownią zaprezentowali oni głównie utwory Jana Sebastiana Bacha, które obok wspomnianego Bestiona de Camboulsa - prowadzącego ten koncert od organów - interpretowali również grający na dawnych instrumentach Gabriel Grosbard i Marie Rouquié (skrzypce), Lika Laloum (altówka), Julien Hainsworth (wiolonczela) i Marie-Amélie Clément (kontrabas). Koncert otworzyły i zamknęły Koncerty na instrument klawiszowy i smyczki (n° 5 i 1), a pomiędzy nimi zabrzmiała między innymi Trio Sonata d-moll (n°3). W wykonaniu tych kompozycji uwagę przykuwała muzyczna jedność w przekazywaniu tematów i wymianie motywów pomiędzy pozostającymi w pełnym skupienia porozumieniu instrumentalistami, imponującymi również szlachetnym brzmieniem, czystością intonacji i warsztatową sprawnością. Grający pod dyrekcją emanującego charyzmą Bestiona de Camboulsa zespół porwał od razu słuchaczy radością wspólnego tworzenia muzyki. Sam szef dał się poznać jako wybitny koncertujący organista, wykonując z wewnętrznym zdyscyplinowaniem, klarownością, a jednocześnie architektonicznym rozmachem Nun komm’ der heiden heiland BWV 559 oraz Preludium i Fugę cis-moll BWV 849. Frapującą atrakcją było wzbogacenie niemalże w całości poświęconego lipskiemu kantorowi programu o kompozycję Vater unser im Himmelreich Georga Böhma, który prawdopodobnie uczył młodego Bacha gry na organach w Lünebourgu. Bestion de Camboulas zaprezentował zniuansowaną brzmieniowo interpretację tego utworu, w której każdy szczegół został podporządkowany strukturze całości. Nic zatem dziwnego, że słuchająca w skupieniu tych wszystkich pozycji publiczność nagrodziła artystów gromkimi brawami.

                                                                                  Leszek Bernat