opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Makbet po białorusku

Przy pulpicie stanął Viktor Ploskina, absolwent konserwatorium lwowskiego, dyrygent wyborny, pozwalający solistom być gwiazdami spektaklu, ale eksponujący również świetnie wykonywanie partie chórowe. No i soliści – wspaniali! Na trzecim, oglądanym przeze mnie spektaklu, partię tytułową śpiewał Vladimir Gromow, baryton głosem, posturą wiekiem i aktorstwem wymarzony do kreowania roli Makbeta. Jego żoną (Lady Makbet) była Nina Scharubina, dramatycznym śpiewem, jego techniką, wyrazem i nerwem scenicznym mogąca olśnić każdą publiczność na każdym festiwalu. Doskonałym Bankiem okazał się młody bas Andrei Valentii, a Macduffem przystojny i tenorowo dobrze brzmiący Aleksey Mikutel.

 

Pisząc to wszystko mam na myśli nową dyrektor Opery w Białymstoku, której donoszę, że w niedalekim Mińsku jest poważne kadrowe zaplecze solistyczne, zespoły pracujące na wysokim artystycznym poziomie, celebrujące swe operowe zadania z powagą i skupieniem tak, jak czyniła to zawsze dyr. Ewa Iżykowska w latach swej imponującej, solistycznej kariery.

 

Częste mówienie u nas o tzw. standardach białoruskich w żadnym razie nie może dotyczyć sztuki operowej lub baletowej. Nie raz zdarzało mi się angażować świetnych absolwentów szkoły baletowej z Mińska, że wspomnę Bieliczkowa, Rulkiewicza, czy Voitiula (do dziś gwiazdy Polskiego Baletu Narodowego), wspaniałych muzyków i śpiewaków. Na Cyprze przekonałem się, że Białorusini uprawiają sztukę operową nie tylko z powagą i zaangażowaniem, ale nowoczesnym myśleniem, opartym na głębokim szacunku do tradycji.

 

Toteż nie mogę uwierzyć w to, co po powrocie opowiedzieli mi artyści, że zainaugurowane w Warszawie przygotowania do wiedeńskiej premiery Halki, wieńczące 200. lecie urodzin Kompozytora, rozpoczęły się od zakomunikowania, że Jontek będzie kelnerem, Halka sprzątaczką w hotelu, a Janusz stałym, znarkotyzowanym klientem tejże instytucji.

 

Nie pytam, jak w roli Jontka będzie czuł się Piotr Beczała, który ponoć tę produkcję w Wiedniu wynegocjował. Nie pytam, czy mazur będzie tańczony na szynkwasie, a tańce góralskie w toalecie? Nie pytam wreszcie, czy mocodawcy drugiego po Poznaniu zbezczeszczenia polskiej opery narodowej (ponoć wkrótce będzie to prezentowane w Warszawie) utracili zmysły, przyzwoitość i panowanie nad swą niekompetencją?

 

Ja w to wszystko po prostu nie wierzę, beznadziejnie licząc na interwencję „dobrej zmiany”. Jeśli to jednak nie nastąpi, pora poucinać genitalia i wyjeżdżać na Białoruś!.

                                                             Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART