GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSposób na przerwaną karierę
Strona 1 z 2
Kilkanaście lat temu Liliana Kowalska, ówczesna szefowa baletu teatru Wielkiego w Poznaniu przyjęła do zespołu absolwenta gdańskiej Szkoły Baletowej Leszka Cegiełkowskiego. Artysta poza doskonałą aparycją wnosił pozytywne referencje od swych pedagogów, w tym niegdyś wybitnego tancerza Kazimierza Wrzoska , który wykształcił go w klasyce i partnerowaniu. Ponadto legitymował się kilkoma nagrodami na konkursach baletowych i natychmiast zwrócił uwagę choreografów, którzy zaczęli powierzać mu partie solistyczne: Emil Wesołowski w Harnasiach (Pan Młody) i Romeo i Julii (Parys), Sławomir Woźniak w Dziadku do orzechów (Książę) i Lorca Miasin w Greku Zorbie (John). Tej ostatniej roli nie zdążył już zatańczyć. Z dużą siłą bowiem odnowiła się szkolna kontuzja kolana, a leczenie i rehabilitacja okazały się mało skuteczne i trzeba było zrezygnować z tak dobrze zapowiadającej się kariery.
Dzielny Leszek przeszedł wkrótce na stanowisko solisty baletu do poznańskiego Teatru Muzycznego. Nadal dużo tańczył, ale wykonując zadania nieporównywalnie łatwiejsze i mniej obciążające , niż czołowe postacie repertuaru baletowego w Operze.
Wkrótce zwabiony perspektywą zdobycia innej profesji, ale związanej ze sztuką tańca i z funkcjonowaniem narządów ruchu zaczął interesować się fizjoterapią. Nie przerywając pracy w teatrze pojął studia na Wydziale Zdrowia Publicznego Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu. Po kilku latach kończy je obroną pracy magisterskiej „Tancerz baletowy jako podmiot badawczy. Znaczenie i obecność fizjoterapii w zawodzie tancerza”, pod kierunkiem dr Anny Różańskiej – Kirsche, jej promotora.
Mam przed sobą tę dysertację. Odpowiada ona na pytania o sferę medyczną i fizjoterapeutyczną tańczenia. Jak wpływa na stan zdrowia tancerzy, wydłużanie sprawności tanecznej, zapobieganie bólom i kontuzjom, oraz „podnoszenie bezpieczeństwa motorycznego w każdym aspekcie zdrowotnym w zawodzie tancerza”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |