opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Obu Matkom ku przestrodze

Zdawałoby się, że takiej koordynacji nie wymaga kariera Aleksandry Kurzak, sopranu o międzynarodowej renomie, witanej z uwielbieniem, zawsze i wszędzie. Trudnej sztuki wokalnej i mistrzowskiego posługiwania się koloraturą wyuczyła ją matka – Jolanta Żmurko – z którą współpracowałem we Wrocławiu za drugiej i trzeciej tam dyrekcji. 

 

Aleksandra mając matkę na scenie, a ojca wybitnego pedagoga – waltornistę w orkiestronie, od dziecka kręciła się po teatrze, statystowała, śpiewała małe rólki, grała na skrzypcach. Aż wreszcie matka, urodziwa śpiewaczka o fenomenalnym głosie (od Królowej Nocy, aż po Turandot i Abigaille) wykryła, nauczyła i wykreowała talent wokalny jedynej córki. A swoją drogą, ktoś powinien podjąć się napisania doktoratu porównawczego między materiałem głosowym, fizjologią i patologią głosów obu artystek, ich fenomenu śpiewaczego i rozwoju wokalnych karier. 

 

Tymczasem Aleksandra odnosząc triumfy na największych scenach świata, od niedawna zaczyna sięgać po repertuar znacznie mocniejszy od swej – wykonywanej mistrzowsko – koloraturowej specjalności. Zrazu liryczna Micaela i Nedda, ale potem Żydówka (Rachela), Butterfly, Tosca, Don Carlos, Otello.

 

Jej dożywotnia opiekunka wokalna a zarazem matka, zapewne wie co robi. Ale ku przestrodze, z serdeczną troską i dbałością chciałoby się prosić o rozsądek i rozwagę. Myśmy przed laty u nas w Polsce głos Jolanty Żmurko eksploatowali – delikatnie mówiąc – powoli i za złotówki. Na świecie kariera Aleksandry Kurzak przebiega forsownie, dynamicznie, przy brutalnej konkurencji i niebotycznych oczekiwaniach odbiorców. Przy całej odporności, zdyscyplinowaniu, pracowitości i osobistym uroku gwiazdy, jej praca jest codziennym mozołem w eksploatowaniu delikatnego organizmu, z subtelnym systemem reakcji na bodźce zewnętrzne, zdrowie, klimaty otoczenia, wreszcie strukturę gardła, z którego wydobywać się muszą tylko niezmiennie niebiańskie dźwięki.

 

Takie usłyszeliśmy ostatnio na czerwcowym koncercie w Filharmonii Poznańskiej. Były to nie mające sobie równych interpretację bolera z Nieszporów sycylijskich, walca z Romea i Julii i O mio babbino caroGianni Schicchi.

 

Aleksandra Kurzak jest obecnie najcenniejszym klejnotem polskiej wokalistyki. Powinna to sobie powtarzać jej wspaniała Matka, udzielając korekt wokalnych swej genialnej córce.

             

                                                      Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART