opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Obu Matkom ku przestrodze

Wprawdzie kolejny Dzień Matki mamy już poza sobą, ale dbanie i myślenie o rodzicielkach powinno rozciągać się na każdy dzień i zwykłą codzienność. Jako bezdzietny sierota z czułością obserwuję radość i satysfakcję teatralnych matek przeżywających kariery i sukcesy artystyczne swych dzieci.

 

W mojej długoletniej pracy operowej było i jest ich wiele. Ale dwie związane z Operą Wrocławską, są najbardziej niezwykłe, toteż  myślami często do nich wracam.

 

W końcówce lat osiemdziesiątych za moim trzecim tam powrotem szefowała sekretariatem Krystyna Preis, dobrze wykształcona, świetnie dysponowana do tych zajęć młoda, sympatyczna osoba. Była córką długoletniej tancerki Marii Pipkowej, a jej kolejnymi ojczymami byli Oldrzych Pipek (wspaniały czeski dyrygent), Marian Wawrzynek (dyrektor Teatru Polskiego), a potem jeszcze Janusz Łaznowski, świetny tancerz i oddany działacz pierwszej wrocławskiej Solidarności.

 

Po Teatrze często wówczas biegała kilkunastoletnia Kinga, córka Krystyny i wnuczka Marii Pipkowej, dziewczynka wychowana w artystycznej rodzinie, przesiąkniętej zakulisowymi klimatami. Po maturze Kinga oświadczyła nam wszystkim, że zostanie aktorką i rozpocznie studia w Szkole Teatralnej. Tak po latach powstało niezwykłe zjawisko artystyczne, jakim stała się Kinga Preis, z roli na rolę doskonalsza na scenie, a szeroką popularność zawdzięczająca kolejnym kreacjom w serialach, z osławioną gospodynią księdza, Natalią Borowik w Ojcu Mateuszu.

 

No właśnie! Będąc wiernym obserwatorem rozwoju jej kariery, nie jestem niestety fanem tej roli, którą z uporem usiłuje kształtować jako postać charakterystyczną, co przyniosło jej wprawdzie rozpoznawalność, ale grana jest na siłę komediowo w geście, sposobie poruszania się, podawania tekstu i przesadnej mimice. Gdyby to  ode mnie zależało, wyperswadowałbym tej niezwykle utalentowanej artystce te nie kończące się serialowe zapędy, poradził wrócić na deski teatralne i stworzyć szereg wybitnych kreacji, do których wydaje się świetnie dysponowaną. Jest obdarzona urodą i sposobem bycia do ról młodych jeszcze amantek, ale również interesujących kobiet dojrzałych, a w miarę upływu lat tragiczek w stylu greckim, klasycznych dam kostiumowych, czy w końcu komediowych staruszek. Na wszystko to wystarczyłoby jej talentu, teatralnej ambicji i osobistej fantazji. Gdyby tylko chciała… 

 

Inaczej, miast zapisać się złotymi zgłoskami w historii polskiego teatru, zostanie w pamięci ludzkiej Natalią Borowik z telewizji, przed czym – w imię przyjaźni – przestrzegam jej matkę Krystynę Preis, moją wieloletnią współpracownicę, a później koordynatora operowej pracy artystycznej. Niech więc dla dobra rodziny spróbuje tę karierę jedynej – ale jakiej! – córki skoordynować.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART