opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Herosi i karły

Zbyt często dyrektorów polskich Oper, Filharmonii, Teatrów Muzycznych i Dramatycznych traktuje się niepoważnie, niesprawiedliwie, lekceważąco i protekcjonalnie. Oto kilka przykładów: 

 

Zarządzający Teatrem Wielkim w Łodzi Paweł Gabara ni stąd ni zowąd został pozbawiony swego stanowiska. Odwołał się do sądu i sprawę wygrał. Ale po trwającej długo awanturze przywrócenie go do pracy nie było już możliwe. Od dłuższego czasu rządzą więc związki zawodowe, a – o paradoksie – ostatnio w Łodzi pojawiły się tytuły ambitne i dobrze zrealizowane. Po co więc urządzać konkursy, skoro wybrani przez pracowników aktywiści tak dobrze sobie radzą? 

 

Przed kilkoma miesiącami – oczywiście też w drodze konkursu – wyłoniona została Kamila Lendzion, dyrektorka Teatru Muzycznego w Lublinie. Już nią nie jest. Urząd Marszałkowski nie kwapił się nawet z podaniem przyczyn. Pytany czy chodzi o finanse, czy może o zarządzanie, odpowiedział ustami rzecznika, że trochę o jedno i trochę o drugie. Od początku gołym okiem widać było, że poza urodą, lubelskim pochodzeniem i skromnym krajowym dorobkiem scenicznym Monika Lendzion nie miała żadnych widocznych kwalifikacji do kierowania teatrem. Po co więc te konkursy, po których po kilku miesiącach następują dymisje?

 

We Wrocławiu dyrekcję Opery objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, przed laty skonfliktowany wprawdzie z muzykami białostockimi, ale artysta utalentowany, kompetentny, dyplomowany (zarówno dyrygencko jak i wokalnie), dobrze przygotowany do dyrektorskich obowiązków. Nie wszystkim to się jednak podobało, bo wszystkim – jak mawiał wybitny, ale wredny dyrektor teatru – zazwyczaj podoba się tylko euro lub dolar. Miejscowa koteria tenorowo-mezzosopranowa od początku pracowicie ryła pod dyrektorem Marcinem. Owszem – apodyktycznym, stanowczym, konkretnym i nieprzejednanym, zaganiającym wszystkich do pracy i pracowitości, dający niemal co miesiąc nową sceniczną produkcję, sam dyrygujący często, ale za to bardzo dobrze, a nawet doskonale. Nasyłano więc kolejne kontrole, że za dużo zarabia, stosuje mobbing i nie słucha, co mówią do niego i o nim wiecznie niezadowoleni artyści.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART