opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

System punktowy nie dla Moniuszki

No właśnie. Ale bez tego przecież nie sposób omówić i  wydyskutować, a dopiero potem dokonać oceny tego, co prezentują występujący śpiewacy. Uczestniczyłem niegdyś kilkakrotnie w pracach jury międzynarodowych i krajowych konkursów wokalnych. Nie wspominam tego zajęcia ze specjalnym sentymentem, o czym napiszę przy innej okazji. Teraz powiem tylko, że profesjonalny konkurs musi opierać się na werdyktach autorytetów wokalnych takich, jakie znajdowały się w składach jury poprzednich moniuszkowskich edycji, z proporcjonalnie o wiele większym udziałem przytoczonych powyżej polskich nestorów wokalistyki. Bez jakiegokolwiek ryzyka wziąłbym również pod uwagę nasze młodsze pokolenie, np. Mariusza Kwietnia, Katarzynę Oleś-Blachę, Roberta Gierlacha, Ewę Iżykowską, Adama Kruszewskiego, Artura Rucińskiego, czy Adama Szerszenia.

 

Nie wymieniam tu Aleksandry Kurzak, bo piastuje już wysoką godność Prezydenta Konkursu, co w mojej wybujałej wyobraźni podnosi ją w sensie sprawowania tej godności do grona operowego Putina, Trumpa, Macrona, Berlusconiego i Kim Dzong Una, tylko że jest o wiele piękniejsza i lepiej od nich śpiewa. Natomiast międzynarodowe grono biznesmenów operowych z mniejszościowym udziałem sędziów polskich, posługując się systemem punktowym podjęło werdykty wielce kontrowersyjne. Wyznam, nie ujawniając do końca własnych preferencji, że pierwszą nagrodę przyznałbym komuś innemu, tenora z szóstym miejscem (Piotr Buszewski) przesunąłbym znacznie wyżej, a basa Cody Quattlebauma  potraktowałbym specjalnie, bo to On właśnie najszybciej zrobi światową karierę.

 

Nie należy tego brać do końca serio. Przecież ja również byłem tylko rodzajem operowego biznesmana, choć  zawsze zdecydowanie sprzeciwiałem się systemowi punktowemu w jakichkolwiek konkursach. Jednocześnie  jednak, również w swej wieloletniej pracy teatralnej, przed ostatecznymi werdyktami, czy podejmowaniem ważnych artystycznych decyzji, byłem zwolennikiem dyskusji, sporów, konfrontacji poglądów i przedstawiania swoich subiektywnych racji.

 

Tego – oraz profesjonalnego czynnika wokalnego – brakło na X Konkursie Moniuszkowskim i stąd jego kontrowersyjne werdykty.

                                                                    Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART