opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 maj 2019       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

W Sevilli już kwitną pomarańcze…

Ale nie tylko dlatego należy odwiedzić to stare andaluzyjskie miasto, konserwujące w swej architektonicznej substancji kulturę rzymską, mauretańską, judejską i hiszpańską. Nie tylko dlatego, aby zobaczyć Alcazar, wspaniale zabudowane brzegi rzeki Gwadalkiwir, największą na świecie katedrę z grobowcem Krzysztofa Kolumba, czy ślady bogactw przywiezionych z Ameryki na skutek jego odkryć.

 

Sevilla począwszy od XVII w jest miejscem akcji ponad 150 dzieł operowych – co jest światowym rekordem – z Cyrulikiem sewilskim, Weselem Figara, Fideliem, Mocą przeznaczenia i Carmen, że wymienię tylko te, które do dziś są atrakcjami repertuarowymi scen operowych całego świata. Toteż przed kilkoma dniami w ramach operowej pielgrzymki odwiedziłem królewską fabrykę cygar uwiecznioną przez Bizeta w I akcie Carmen, tawernę Lilias Pastii z II aktu, Plazza de Toros z IV aktu, dom Don Bartola z Cyrulika sewilskiego, przed którym stojąc pod balkonem Rozyny uroczyście przeprosiłem wykonawców ról Don Bartola i Don Basilia za moją – a nie Opery Krakowskiej – pomyłkę z nazwiskami tych postaci w bałwochwalczej niedawnej relacji z Cyrulika sewilskiego Rossiniego/Stuhra.

 

Ale głównym powodem tej wizyty było obejrzenie spektaklu Trubadura Verdiego, w liczącym 1800 miejsc nowoczesnym Teatro de la Maestranza, zbudowanym na Światową Wystawę w roku 1992. Było to czwarte, ostatnie w Sevilli przedstawienie produkcji, powstałej przed kilkoma laty w Teatro Verdi w Trieście, a następnie prezentowane na różnych scenach operowych Europy. Nieodmiennie w tym samym zestawie realizatorów, dekoracjach i kostiumach, ale z udziałem miejscowego chóru i orkiestry pod dyrekcją Pedro Halffter Caro, interpretującego partyturę Verdiego wyśmienicie. Również w każdym mieście można było słuchać i oglądać innych solistów.

 

W Sevilli tytułowym bohaterem był Pierro Pretti wokalnie, aktorsko i aparycyjnie tenor z najwyższej półki. Księcia Lunę śpiewał Dmitri Lavrov, baryton zbyt liryczny, jak na tak ekspresyjną i forsowną partię wokalną. Za to idealnym Ferrandem okazał się młody bas Romano dal Zovo. Sympatię publiczności wstępnym bojem zdobyła Angela Meade, brawurowo interpretując partię Leonory, głosem pięknym, sprawnym technicznie, idealnie dostosowanym do sopranowych wymogów verdiowskiej postaci. Natomiast korpulencja tej artystki sięgała conajmniej rozmiarów nieodżałowanej Monserrat Caballé, co Hiszpanie widocznie lubią, chętnie dając temu wyraz w aplauzie i komentarzach podczas antraktu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART