opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




13 listopad 2018       


Wydarzenia

  • Manru 669-108.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Bieszczadzkie impresje baletowe

Tegoroczny program Festiwalu Didurowskiego w Sanoku był szczególnie bogaty i atrakcyjny. Na inaugurację koncertowe wykonanie opery Verdiego Oberto, il conte di San Bonifacio w wykonaniu Opery Wrocławskiej, następnie dwie gale operetkowe, entuzjastycznie przyjęta Romeo i Julia Gounoda przywieziona przez Operę Śląską (Ewa Majcherczyk, Andrzej Lampert i charyzmatyczny dyrygent Bassem Akiki), Widma Moniuszki w wykonaniu Opery Królewskiej (inscenizacja Ryszarda Peryta) oraz wydarzenie artystycznie najwyższej rangi – występ Tomasza Koniecznego, który zaśpiewał Kindertotenlieder Mahlera oraz Pieśni i tańce śmierci Musorgskiego.

 

Jak by tego było mało, zapowiedziano – zresztą nie po raz pierwszy – spektakl baletowy. Znając skromne warunki techniczne i niewielką powierzchnię sceny sanockiej siedziby festiwalowej, od lat byłem sceptyczny tutejszym prezentacjom baletowym. Tym razem zaplanowano Spartakusa Chaczaturiana, więc postanowiłem obejrzeć ten spektakl w warunkach dalekich od tych, w jakich był tańczony w Moskwie, Petersburgu czy u nas w Warszawie.

 

Doznałem niespodziewanego, ale jakże pozytywnego zaskoczenia. Dzieło to wykonał Royal Lviv Ballet, kierowany przez Olega Petryka. Nikt po spektaklu nie umiał mi wytłumaczyć, dlaczego zespół ten używa przymiotnika „królewski”. Przecież we Lwowie nigdy nie było i nie ma – póki co - króla ani cara.

 

Lwowscy artyści zaprezentowali dobry poziom tańca. Dotyczyło to szczególnie scen zespołowych, wykonywanych równo i precyzyjnie przez długonogie tancerki oraz efektownie technicznie i wyrazowo przez dziarskich tancerzy. Partię tytułową zaprezentował Evgenyi Svetlica, solista o poziomie tańca, warunkach zewnętrznych i wrażliwości artystycznej, mogący być ozdobą każdej produkcji baletowej wysokiej klasy. Dobry poziom reprezentowali również Adel Kiznazev (Krassus), Karina Telvar (Egina) i Victoria Dymovska (Frygia).

 

Gorzej było z estetyką wykonania, inscenizacją i grą aktorską. Przez całą drugą połowę ubiegłego stulecia docierał do nas ze Wschodu tzw. akademizm radziecki, z oczywistym akcentem na klasyczną wirtuozerię, graniczącą często z akrobatyką.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART