opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-97.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Od Platona do Offenbacha

Ostatnio obejrzałem dwa spektakle, których nie łączy nic, poza odniesieniem do antyku. Krzysztof Garbaczewski z zespołem warszawskiego Nowego Teatru przedstawił Ucztę Platona we własnej adaptacji i reżyserii. W Operze Bałtyckiej dokonała tego samego Maria Sartova, realizując Orfeusza w piekle Offenbacha.

 

Spektakl warszawski to interesująco inscenizowane dysputy filozoficzne, ciekawie zarysowane postacie i kreacje aktorskie, że zacznę od Jacka Poniedziałka (Sokrates), ale zaraz po nim Magdaleny Cieleckiej (Diotyma), Wojciecha Kalarusa (Arystofanes), Małgorzaty Hajewskiej-Krzysztofik (Fajdros) i Bartosza Bieleni (Pauzaniasz).

 

Interpretacja tekstów Platona (tłumaczenie Andrzeja Serafina) przez świetnie dobraną obsadę sprawia, że tę dwugodzinną porcję filozofii konsumujemy z uwagą, zainteresowaniem, a miejscami nawet z rozbawieniem. Panegiryki na cześć Erosa pokwitowane zostały odważną nagością Jacka Poniedziałka i w mniejszym stopniu demonstracją Bartosza Bieleni. Jest to przyczynek do dyskusji o natężeniu nagości w polskim repertuarze teatralnym. Tu wszystko było na miejscu, a tylko pospektaklowa refleksja obudziła pytanie, dlaczego panowie obnażają się na scenie chętniej, niż płeć przeciwna?.

 

Wieczór spędzony z tym znakomitym zespołem na symultanicznej, zasłuchanej i zapatrzonej widowni, z repertuarem kwintesencji antyku, w gronie utalentowanych realizatorów pod wodzą Garbaczewskiego, to czas obcowania z teatrem nowoczesnym, odważnym, respektującym oczekiwania widza i prawo do własnej wypowiedzi reżysera, bez naruszania tekstu i zawartego w nim przesłania. Bardzo dobra robota, do naśladowania w teatrze operowym.

 

Tym razem również tutaj zagościł antyk. Na wezwanie dyr. Warcisława Kunca polska reżyserka Maria Sartova od 40 lat rezydująca w Paryżu, przywiozła do Gdańska przetłumaczoną przez siebie oryginalną wersję arcyoperetki Jacquesa Offenbacha Orfeusz w piekle,której premiera odbyła się właśnie w Operze Bałtyckiej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART