opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




22 luty 2018       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

105 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Akord, Bydgoszcz i szczery żal

Henryk Martenka napisał i wydał trzy kolejne tomy dzieła swego życia (choć nie wiadomo, co jeszcze nawywija!) pod wspólnym tytułem Wielki akord, z podtytułem „…ze wspomnień dyrektora Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy 1985-2008”.

Czytelnicy Angory znają go z cotygodniowych bezkompromisowych i ciętych felietonów politycznych, drukowanych nad moimi tekstami. Ale Henryk jest również znawcą literatury (polonistyka i filologia klasyczna na UJ), dziennikarzem, wydawcą (edytorskie studia podyplomowe na UW) oraz tłumaczem z wcale niemałym dorobkiem.

Osobnym kierunkiem jego zainteresowań jest muzyka, na której się zna i wiele jej słucha. Pozwoliło mu to przez długie lata kształtować, kierować i organizować bydgoskie konkursy pianistyczne, które zaczęły się liczyć na świecie i osiągnęły rangę czołowych muzycznych wydarzeń w kraju.

Pojechałem do Bydgoszczy, gdzie Henryk Martenka w całym swym dorosłym życiu rozwija wszechstronną i owocną działalność, aby nabyć wszystkie trzy tomy Wielkiego akordu. Właśnie rozpocząłem ich czytanie, podziwiając talent literacki i pasje w pokonywaniu różnych przeciwności przez autora, a zarazem niezwykłą postać. Jego i moje teksty  sąsiadują z sobą na tej samej stronie naszej felietonowej matki Angory, a to zobowiązuje.

Przy okazji poszedłem do Opery Nova na przedstawienie Rycerskości wieśniaczej i Pajaców. Spektakl spodobał mi się nadzwyczajnie. Obsada solistów może być zaprezentowana na najlepszych scenach świata. Jolanta Wagner – fenomenalna Santuzza, Tadeusz Szlenkier – pięknogłosy i ujmujący scenicznie Turiddu, Leszek Skrla – porównywalny do wielkiego włoskiego barytona Gino Becciego w partii Alfia i Małgorzata Ratajczak – znakomita Mamma Lucia.

W Pajacach wybitna kreacja Cania w wykonaniu Sylwestra Kosteckiego, któremu za tę rolę przysługuje ksywa Woszczerowicza polskiej opery. Podobno z tego tematu aktualnie doktoryzuje się w Bydgoskiej Akademii Muzycznej. Gratulacje!. Obok niego interesująca Magdalena Polkowska (Nedda) i Bartłomiej Misiuda (Silvio).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART