opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




22 luty 2018       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

107 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Jakub Skrzywanek pochował Kordiana

Talent Jakuba Skrzywanka zauważyłem jak tylko się objawił, jeszcze w czasie studiów polonistycznych na Uniwersytecie Wrocławskim. Wkrótce będzie bronił dyplomu reżyserskiego na Akademii  Sztuk Teatralnych w Krakowie, a w międzyczasie popełnił już kilka samodzielnych spektakli. Mimo że nie śpiewa, nie tańczy, nie interesuje się operą (podejrzewam!), postanowiłem pilnie obserwować drogę twórczą tego niezwykłego artysty. Z tego powodu znalazłem się na spektaklu Kordiana w Teatrze Polskim w Poznaniu.

Mimo że reżyser deklaruje użycie 80 % tekstu Juliusza Słowackiego, spektakl przestał być dramatem naszego wielkiego romantyka, a raczej egzekucją Skrzywanka na jego wnętrznościach. Trzeba jednak przyznać, że teksty dopisane i włożone w usta poszczególnych postaci zachowują spójność z zamysłem reżysera i pomagają w wydobywaniu jego własnej, autorskiej konkluzji.

Obsada zredukowana do ośmiu tyko postaci, wśród których niezwykły młodzieniec Konrad Cichoń gra jednocześnie rolę tytułową, trupa (przez niemal pół spektaklu leżącego nago bez ruchu i nieoddychającego), papieża (fantastycznie) i kogoś jeszcze (zapomniałem kogo!). Trzeba zapamiętać nazwisko tego aktora, bo wkrótce Poznań często o nim usłyszy, jeśli uda się ten przedziwny talent utrzymać w zespole. Pozostali wykonawcy też mi się podobali, robiąc wrażenie teatralnej sekty, wykonującej precyzyjnie inscenizacyjne nakazy swego – dopiero 25-letniego – skrzywankowego Guru.

Na początku przedstawienia nie wydaje mi się potrzebna przydługa pantomima, podczas której aktorzy wykonywali szereg zabiegów rozćwiczających, ni to sportowej rozgrzewki, ni to elementów baletowego drążka. Również próba powiązania akcji dramatu z planem Placu Adama Mickiewicza w Poznaniu była zbędna i niezrozumiała. Przed rozpoczęciem wręczano ją każdemu na papierze, wśród komentarzy i zapowiedzi płynących z głośników, oraz zbudowanej po środku makiety zabudowań i pomników, jako że cała sprawa rozgrywała się w teatralnej Malarni, a wokół zamarkowanego Placu mieściła się tylko około setka osłupiałych widzów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART