opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




22 luty 2018       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

104 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Treliński ma młode

Pod hasłami odzyskania niepodległości, gloryfikacji repertuaru narodowego i podtrzymywania patriotyzmu Opera Wrocławska dała premierę Krakowiaków i górali. Dla mnie przeszło to jakoś niezauważalnie, ale telewizja publiczna uznała tę realizację za godną retransmisji w minione święto Trzech Króli.

Nie zobaczyłem na scenie ani jednego krakowiaka, ani jednego górala. Nie było młyna we wsi Mogiła, dziupli kochanków, ani malowniczego lasu. Czołowe postacie snuły się między plątaniną monstrualnych korzeni. Artystów poubierano w pseudo współczesne kostiumy rodem z  tandetnych celebryckich imprez, lub balów przebierańców. Niektórych odziano na biało-czerwono, naiwnie sugerując akcenty patriotyczne. Reszta bezładnie włóczyła się w ciuchach z lumpeksu, wypowiadając swe gwarowe teksty. W ten sposób odgrywano perypetie zawarte w treści dzieła, noszącego podtytuł „opery narodowej”, chociaż bez kilku kluczowych kwestii, jak scena działania „elektryki”, scen tanecznych czy kupletów finałowych.

Już podczas uwertury ukazały się na scenie jakieś upiorne staruchy, które w finale powróciły, mamrotając teksty z Fedry Racine’a, co miało sugerować nawiązanie do antyku. Niech mi ktoś wytłumaczy, po co to wszystko, skoro w Halce – póki co – nie tańczy się jeszcze kankana, Pana Tadeusza nie „wzbogaca się” scenami z wojny trojańskiej, a muzyka Chopina – jak dotąd – nie jest używana do ewolucji na rurze.

Coraz bardziej bezsilnie protestuję przeciwko wykorzystywaniu arcydzieł polskiego dziedzictwa narodowego do zabawy w pseudo nowoczesność, artystyczne kombinatorstwo, wymądrzaniu się i majstrowaniu przy pomnikach naszej kultury, wreszcie nieuctwie i tupecie tych, którym lekkomyślnie pozwolono tykać się polskich świętości.

Śpiewogra Wojciecha Bogusławskiego z muzyką Jana Stefaniego towarzyszy nam od przeszło dwóch wieków i ciągle wiele mówi o narodowych cechach Polaków, wśród których zawsze byli jacyś krakowiacy i jacyś górale. W zaborach podtrzymywała polskość i umacniała wolę przetrwania. W ubiegłym stuleciu zachwycała inscenizacją Leona Schillera, a w naszych czasach reżyserią Krzysztofa Kolbergera, najpierw w Operze Wrocławskiej (sic)! z rewelacyjną obsadą Maryli Rodowicz (Dorota), Artura Żmijewskiego (Bardos) i Danuty Rinn (Miechodmuch).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART