opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Papiez 131-164.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Śpiewanie zbiorowe i indywidualne

Wieczory noworoczne to nieustające popisy wokalne w repertuarze kolędowym. W gronie pobratymców powiedzmy sobie szczerze: Zbiorowe śpiewnie nie jest naszą specjalnością i nie wychodzi nam najlepiej. Nie łudźmy się, że naród nasz jest rozśpiewany, bo wydał Kiepurę, Didura, Adę Sari, braci Reszków, Paprockiego, Ochmana, Hiolskiego, Ładysza, a nawet Marię Fołtyn.

W całych dziejach naszego narodu najlepiej śpiewaliśmy solo, gorzej ze śpiewaniem zbiorowym. No, może oprócz zaborów i okresów niewoli. Organizowane wtedy chóry (zwłaszcza w Wielkopolsce) były przykrywką dla konspiracji, a ucieczka po ratunek do kościołów, śpiewem wzmacniała błaganie – „Ojczyznę wolną racz nam zwrócić Panie”.

W świątecznych okolicznościach powinniśmy bacznie przyglądać się popisom wokalnym naszych najmłodszych latorośli. Jeśli czynią to subtelnie, lirycznie i muzykalnie, mogą w przyszłości wykształcić się na zawodowych śpiewaków, a nawet gwiazdy wokalistyki. Natomiast śpiewając głośno, agresywnie i nieczysto niechybnie zostaną politykami, związkowcami, przywódcami strajków, prowodyrami zamieszek i przeciwnikami czegokolwiek, co może jeszcze zdarzyć się w poturbowanej bezsensem i bezprawiem Rzeczpospolitej.

Nader często pytany jestem czy warto poświęcić młodość, czas, emocje i wytrwałość profesjonalnemu kształceniu głosu, jeśli oczywiście posiada się odpowiednio interesujący materiał i wrodzoną muzykalność. Niezmiennie odpowiadam twierdząco, pod wszakże kilkoma warunkami. Uczenie się śpiewu nie może być zwykłym odrabianiem lekcji. Jego codziennym ćwiczeniom musi towarzyszyć poczucie misji, pasja muzykowania instrumentem na stałe wmontowanym w organizm wirtuoza, wyrażanie emocji będących mieszanką wiedzy i najbardziej osobistych odczuć. Ktoś, kto postanowił zostać śpiewakiem powinien na dalszym planie pozostawić życie osobiste, inne zainteresowania, ambicje i dążenia. Sztuka wokalna jest bowiem irracjonalnie zazdrosna i natychmiast reaguje na wszelkie sprzeniewierzenia, o czym wiedzieli i często mówili wymienieni wyżej wielcy polscy śpiewacy.

Na początku swej drogi przyszli Orfeusze i Syreny często nie mogą zdecydować, czy chodzi im o karierę operową i koncertową, czy śpiewanie piosenek. Od tej decyzji zależy wybór właściwego pedagoga. Nauczyciele śpiewu różnią się zasadniczo od profesorów innych specjalności.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART