opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




23 listopad 2017       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

146 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

O czym mówiono i nie mówiono

Postąpił słusznie ktoś, kto wymyślił Ogólnopolską Konferencję Kultury. Nasze środowiska od dawna nie miały okazji spotkać się, ponarzekać, przedstawić władzy swoje problemy w nadziei na ich rozwiązanie.

Pojechałem do Bytomia, gdzie zaproszono środowisko ludzi tańca na segment Konferencji temu poświęconej. Cały dzień obradowano w Teatrze Tańca i Ruchu „Rozbark”, który otrzymał luksusową siedzibę w dawnych pomieszczeniach kopalnianych. W ten sposób w Bytomiu tancerki zastąpiły górników, jako że obie te profesje są wszędzie deficytowe.

Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor w jednym ze swych wystąpień postulował, aby nie porównywać wysiłku tancerza z praca górnika (co często się zdarza), bo to nie ma żadnego sensu. Mnie natomiast nie podobało się  pojęcie „tancerza baletowego”, co jest wulgaryzmem używanym w niektórych przepisach prawnych. Gorzej brzmi tylko określenie „baletnica”, którym tu i ówdzie nieco pogardliwie nazywa się artystki baletu.

O statucie zawodu tancerza mówiła długo i mądrze Ewa Wycichowska, często zabierając również głos w dyskusji na inne tematy. Odkąd została profesorem doktorem habilitowanym w dziedzinie tańca, otwarła się możliwość doktoryzowania i habilitowania również innych artystów baletu, podobnie jak było to przed laty ze sportowcami, piszącymi dysertacje w rodzaju „Długość pierwszego kroku w biegu na 100 metrów”.

Wśród bogactwa naukowej tematyki baletowej znajdą się zapewne zagadnienia typu „Wpływ piruetów na stan umysłu tancerki”, „Przewaga skoku nad kucaniem w tańcach góralskich”, czy „Stosowanie bezruchu w impotencji choreograficznej”. Pozostaje tylko pytanie, kto i jak będzie tańczył, jeśli kolejne tancerki poświęcą się karierze naukowej.

Organizatorów Konferencji podejrzewam, że zaplanowali to forum tak, aby artyści mogli do woli się wygadać. Okazało się, że wśród ludzi tańca jest wielu interesujących mówców, poruszające ważne dla tej społeczności sprawy. Prym wiedli tu Elżbieta i Grzegorz Pańtakowie z Kieleckiego Teatru Tańca referujący specyfikę instytucji tanecznych, Witold Biegański (Związek Zawodowy Artystów Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi), Elżbieta Mendakiewicz i Sławomir Gidel – dyrektorzy Szkół Baletowych w Bytomiu i Gdańsku, oboje referujący temat „Scena jako element procesu formowania dojrzałego artysty” oraz Barbara Sier-Janik i Urszula Drzewińska, reprezentantki ZASP-u zajmujące się przekwalifikowaniami profesjonalnych artystów tańca.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART