opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Do czego potrzebny jest Wiesław Dudek

Tak więc pozostały Szkoły Baletowe w Łodzi i Bytomiu. Tutaj pełna akceptacja i entuzjastyczna współpraca dyrekcji (Magdalena Sierakowska i Aleksandra Stanisławska w Łodzi, Elżbieta Mędakiewicz i Bożena Sękala w Bytomiu) oraz kadry pedagogicznej i choreografów obu tanecznych uczelni. Obie szkoły wsparły też projekt finansowo, w dobrze pojętym własnym interesie. Funduszy nie poskąpiło Ministerstwo Kultury, PZU, ZASP oraz państwo Danuta i Jacek Król (oby takich było jak najwięcej. Pomocy udzieliła także Opera Śląska, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Rozrywki w Chorzowie, łódzka Bursa Szkół Artystycznych, a nawet Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”.

W ciągu zaledwie trzech tygodni intensywnej pracy w tym międzynarodowym gronie Wiesław Dudek stworzył widowisko zachwycające, z udziałem młodych Polaków, nieustępujących talentami, urodą i poziomem wyszkolenia gościom ze świata. Zatańczono m. in fragmenty Paquity, kilka tańców narodowych do muzyki polskiej, pas de trois z Wieszczki lalek, szereg interesujących choreografii w technice tańca współczesnego oraz słynne pas de deux z Płomienia Paryża.

Zarówno dwa pokazy na scenie Łódzkiego Teatru Wielkiego jak i oglądany przeze mnie spektakl w Operze Śląskiej wywołał niespotykany entuzjazm publiczności, dzięki  imponującej formie i wyszkoleniu tej baletowej młodzieży, a zwłaszcza zmobilizowane udziałem rówieśników z zagranicy, łódzkie i bytomskie przyszłe gwiazdy polskiego baletu.

Do czego potrzebny był Wiesław Dudek? Aby zakasać rękawy i swą kompetencją, autorytetem, doświadczeniem, umiejętnościami, pracowitością i patrzeniem na sztukę tańca z perspektywy baletu na świecie, wydobyć na powierzchnię to, co –jak się okazało – drzemie w polskich talentach szkolnych, mimo że państwowe, ogólnokształcące, kosztowne, przestarzałe i nieruchawe.

Jak takiego Dudka zatrzymać z nami, powierzyć mu reformę polskiego szkolnictwa baletowego, otoczyć twórczymi współpracownikami tak, jak uczyniła to Łódź i Bytom? Na pewno nie w drodze konkursów wyłaniających rozwydrzone beztalencia, chronicznych nieudaczników, lub cierpiących na chorobliwe ambicje twórcze – impotentów.

                                                                           Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART