opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Status artysty opery i baletu

4. Przez wszystkie lata Polski Ludowej i nadal rozwijamy ciągle szkolnictwo artystyczne. Już dawno ilość wykształconych artystów-śpiewaków, przekroczyła możliwości ich zatrudnienia w jakichkolwiek instytucjach artystycznych. Moda na kontrakty w zespołach zagranicznych należy do przeszłości, ponieważ obecnie  dotyczy ona bardziej Rosjan, Ukraińców i innych, równie utalentowanych śpiewaków ze Wschodu. Jeszcze kilkanaście lat temu niemal w każdej europejskiej orkiestrze widniały nazwiska polskie. Teraz- prawie w żadnej.

5. Od czasów Polski Ludowej i nadal artystów baletu kształcimy w 5-ciu Państwowych Szkołach Baletowych. Jest to kształcenie bardzo kosztowne i w obecnym systemie coraz bardziej niewydolne. Należy śmielej mówić o perspektywie sprywatyzowania tego szkolnictwa. Wyniki działalności coraz liczniejszych prywatnych szkół baletowych wydają się potwierdzać sens tego postulatu.

6. Rzekome trudności finansowe w nieskończoność ograniczają etaty w operach i teatrach muzycznych. Do pewnych granic można było je zmniejszyć  w orkiestrze, chórze, a nawet balecie. Niestety coraz częściej bywa to słyszalne i widoczne na spektaklach. Natomiast niemal do zera udało się zlikwidować etaty solistów-śpiewaków w niektórych operach. W Gdańsku i Białymstoku jest ich kilka, w Warszawie i Bydgoszczy zaledwie kilkanaście a w pozostałych teatrach o wiele mniej, niż za moich czasów (minimum 40).

7. Jak tu mówić o statusie solisty opery, jeśli po wielu latach studiów nie można liczyć na stałe miejsce pracy. Jak organizować nabór do zawodu artysty baletu, jeśli po 30 roku życia trzeba rozstawać się z funkcją tańczącego motyla i wszystko zaczynać od nowa. Mówiąc to mam na myśli wysoko kwalifikowanych szeregowych artystów, ale nie gwiazdy, dla których etaty bywają tylko kulą u nogi. Jest ich zresztą tak niewiele…

Czas kończyć felieton, ale nie batalię o status artystów, w czym powinniśmy wspierać naszego prezesa Łukaszewicza. Uczynię to także w poniedziałek 18 września w teatrze Tańca Rozbark w Bytomiu (tam zawsze była kopalnia, a teraz – no proszę – tancerki), biorąc udział w panelu Scena jako element formowania dojrzałego artysty, który poprowadzi dyr. Sławomir Gidel.

Kto może niech przyjdzie, lub przyjedzie. Zapraszamy!

                                                                   Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART